Tore Utheim var på Oslo S for å forsøke å få de siste bildene til en utstilling han skal ha i Italia.
-En vekter kom bort og gjorde det det veldig klart at det ikke var lov å fotografere på stasjonen, forteller Utheim. Jeg bestred dette umiddelbart, uten at det gjorde nevneverdig inntrykk på vekteren. Heller ikke henvisning til Norges lover hjalp.
Utheim har tidligere også fotografert på Oslo S, med det resultat at han skal ha blitt fysisk ble fjernet fra stasjonen med makt, og ifølge Tore, truet de med det samme også denne gangen. Ytterligere to vektere kom til for å bistå den første, og de oppførte seg direkte truende. forteller han.
-Selv er jeg en ganske småvokst 65-åring med en liten hund, og burde ikke være noen trussel for en vekter, så det virker som disse ble tilkalt for å skremme meg.
Utheim foreslo å hente politiet, som kunne avgjøre dette. Det skal ha blitt avvist med at politiet ikke hadde noe de skulle ha sagt inne på stasjonen. Vekterne sa at de hadde instruks fra Bane Nor om at det ikke var lov å fotografere, og det var det de forholdt seg til. Da Utheim til slutt fikk lov å ringe Bane Nor, kunne de fortelle nøyaktig det motsatte. De var lov å fotografere, og vekterne kunne ikke stoppe ham med mindre han var en fare for sikkerheten.
Foto.no kontaktet Bane Nor Eiendom som har ansvaret for sikkerheten på Oslo S. De bekrefter at det er lov å fotografere på stasjonen og at vaktselskapet ikke har fått instruks om noe annet, men hvis du skal rigge deg til med stativ, lys eller annet, skal du søke på forhånd. I praksis blir alle slike søknader innvilget, og det ligger søknadsskjema på nettet.
Vi kontaktet også vaktselskapet, Avarn Security, og spurte om de hadde fått instruks fra Bane Nor om at det ikke var lov å fotografere. Administrerende direktør, Kjell Frode Vik, kunne bekrefte at det hadde de ikke. Det var kun hvis brukeren rigget seg til, eller på annen måte var en fare for sikkerheten, for eksempel ved å bevege seg ned i jernbanesporet, at vaktene skulle gripe inn.
Etter flere ganger å ha blitt trakassert av vektere på stasjonen, er det tydelig at det er en uoverensstemmelse mellom instruksen fra Bane Nor og oppførselen til vekterne på stasjonen. Om dette skyldes vektere som kjeder seg på jobb, eller uriktige videreformidling fra Avarn til sine vektere, skal vi ikke spekulere i, men når dette skjer flere ganger med samme fotograf på samme stasjon, er det tydelig at det glipper et sted underveis. Vi spurte Vik i Avarn om han ville kommentere dette. Det ønsket han ikke å gjøre.
Med henvisning til en rekke paragrafer, både om fotografering på offentlig område, om myndigheten til vektere og vekternes generelle oppførsel, har Utheim politianmeldt vekterne for denne hendelsen.
Så hva er lov?
I Norge er det, helt ubestridelig, lov å fotografere på offentlig område. Det inkluderer jernbanestasjoner. Du har ikke uten videre lov til å fotografere eller publisere bilder der mennesker er lett identifiserbare, så du bør vise aktsomhet.
Du har lov til å fotografere politiet, du har lov til å fotografere vektere og ingen av disse har lov til å drive forhåndssensur. Dersom de mener du har tatt bilde av noe som ikke er lov å fotografere, må de klage i etterkant.
Skal du rigge deg til på stasjonen, må du søke på forhånd, men tillatelse vil normalt bli gitt, og vekterne skal informeres om dette. Ta likevel med bekreftelse, i tilfelle de ikke får mottatt informasjon på forhånd.
Ellers gjelder normalt høflighet og folkeskikk. Det gjelder også vekterne. Ikke la deg skremme av dem. Meld gjerne fra til Bane Nor dersom du opplever ting som dette, da de bør ønske å få informasjon hvis vaktselskapet ikke gjør jobben sin i henhold til instruksen.
Hva med andre stasjoner og holdeplasser
Vi kontaktet Sporveien i Oslo for å høre hva som gjaldt hos dem. De var veldig tydelige på at du må søke på forhånd, og det er cirka 2 ukers behandlingstid. Da jeg stilte spørsmål om hvordan man forholder seg hvis det skjer noe plutselig og nyhetsverdig, som det er umulig å få forhåndstillatelse til, ble de veldig vage. Selv etter gjentatte spørsmål var det omtrent umulig å få annet ut av dem enn at «dette har aldri vært noe problem». Det siste de sendte meg var at de sa følgende «Alle ønsker om foto- og videoopptak av profesjonell og kommersiell karakter skal søkes om». Vi må derfor tolke det som at søknadskravet ikke gjelder hobbyfotografer.
På T-banen i Oslo gjelder dette innenfor «sperrene», altså der du må ha gyldig billett. Utenfor dette er det offentlig område. Buss, båt og trikkestopp er også offentlige områder.
Man skal likevel være klar over at det er en del sikkerhetshetsrutiner som må kunne ivaretas. Det er derfor ikke fritt fram for å fotografere hvor og hvordan du ønsker. Men er du diskret, ikke går i veien for noen og ikke er til hinder for sikkerhetskrav eller annet, bør det gå helt fint å fotografere også på T-banen. Sporveien hevder at dette aldri har vært noe problem, men slik de har formulert seg, har du ikke så mye å stille opp med mot en ivrig vekter, så da er det egentlig bare å føye seg. Slik var det lettere på jernbanestasjonen, da Bane Nor er veldig tydelige på at det er lov – selv om vekterne der nok er noe mer pågående.
Utenfor Oslo er det stort sett Buss, trikk og fergekai som står for kollektivtransporten. På disse stedene er det generelt tillatt å fotografere, med de forbehold om sikkerhet, sjenanse og personvern som nevnt over.
Jeg gikk en tur med kameraet på Oslo S her om dagen, for å se hvordan vekterne reagerte, i håp om å få mer mat til denne historien. De brydde seg over hodet ikke. Bane Nor fortalte at de hadde klargjort overfor vekterselskapet hva som gjaldt, og det kan jo være at beskjeden er gitt videre. Vi får håpe det.
Har du tilsvarende opplevelse, send det gjerne til erik(at)foto.no.
Nederst på denne siden finner du noe du kan henvise til dersom du blir stoppet av vektere på en jernbanestasjon.
Her er alt du finner om fotografering fra Sporveien i Oslo
Tore Utheim er ansatt i Foto.no, og er derfor en kollega av artikkelforfatteren.
-En vekter kom bort og gjorde det det veldig klart at det ikke var lov å fotografere på stasjonen, forteller Utheim. Jeg bestred dette umiddelbart, uten at det gjorde nevneverdig inntrykk på vekteren. Heller ikke henvisning til Norges lover hjalp.
Utheim har tidligere også fotografert på Oslo S, med det resultat at han skal ha blitt fysisk ble fjernet fra stasjonen med makt, og ifølge Tore, truet de med det samme også denne gangen. Ytterligere to vektere kom til for å bistå den første, og de oppførte seg direkte truende. forteller han.
-Selv er jeg en ganske småvokst 65-åring med en liten hund, og burde ikke være noen trussel for en vekter, så det virker som disse ble tilkalt for å skremme meg.
Utheim foreslo å hente politiet, som kunne avgjøre dette. Det skal ha blitt avvist med at politiet ikke hadde noe de skulle ha sagt inne på stasjonen. Vekterne sa at de hadde instruks fra Bane Nor om at det ikke var lov å fotografere, og det var det de forholdt seg til. Da Utheim til slutt fikk lov å ringe Bane Nor, kunne de fortelle nøyaktig det motsatte. De var lov å fotografere, og vekterne kunne ikke stoppe ham med mindre han var en fare for sikkerheten.
Foto.no kontaktet Bane Nor Eiendom som har ansvaret for sikkerheten på Oslo S. De bekrefter at det er lov å fotografere på stasjonen og at vaktselskapet ikke har fått instruks om noe annet, men hvis du skal rigge deg til med stativ, lys eller annet, skal du søke på forhånd. I praksis blir alle slike søknader innvilget, og det ligger søknadsskjema på nettet.
Vi kontaktet også vaktselskapet, Avarn Security, og spurte om de hadde fått instruks fra Bane Nor om at det ikke var lov å fotografere. Administrerende direktør, Kjell Frode Vik, kunne bekrefte at det hadde de ikke. Det var kun hvis brukeren rigget seg til, eller på annen måte var en fare for sikkerheten, for eksempel ved å bevege seg ned i jernbanesporet, at vaktene skulle gripe inn.
Etter flere ganger å ha blitt trakassert av vektere på stasjonen, er det tydelig at det er en uoverensstemmelse mellom instruksen fra Bane Nor og oppførselen til vekterne på stasjonen. Om dette skyldes vektere som kjeder seg på jobb, eller uriktige videreformidling fra Avarn til sine vektere, skal vi ikke spekulere i, men når dette skjer flere ganger med samme fotograf på samme stasjon, er det tydelig at det glipper et sted underveis. Vi spurte Vik i Avarn om han ville kommentere dette. Det ønsket han ikke å gjøre.
Med henvisning til en rekke paragrafer, både om fotografering på offentlig område, om myndigheten til vektere og vekternes generelle oppførsel, har Utheim politianmeldt vekterne for denne hendelsen.
Så hva er lov?
I Norge er det, helt ubestridelig, lov å fotografere på offentlig område. Det inkluderer jernbanestasjoner. Du har ikke uten videre lov til å fotografere eller publisere bilder der mennesker er lett identifiserbare, så du bør vise aktsomhet.
Du har lov til å fotografere politiet, du har lov til å fotografere vektere og ingen av disse har lov til å drive forhåndssensur. Dersom de mener du har tatt bilde av noe som ikke er lov å fotografere, må de klage i etterkant.
Skal du rigge deg til på stasjonen, må du søke på forhånd, men tillatelse vil normalt bli gitt, og vekterne skal informeres om dette. Ta likevel med bekreftelse, i tilfelle de ikke får mottatt informasjon på forhånd.
Ellers gjelder normalt høflighet og folkeskikk. Det gjelder også vekterne. Ikke la deg skremme av dem. Meld gjerne fra til Bane Nor dersom du opplever ting som dette, da de bør ønske å få informasjon hvis vaktselskapet ikke gjør jobben sin i henhold til instruksen.
Hva med andre stasjoner og holdeplasser
Vi kontaktet Sporveien i Oslo for å høre hva som gjaldt hos dem. De var veldig tydelige på at du må søke på forhånd, og det er cirka 2 ukers behandlingstid. Da jeg stilte spørsmål om hvordan man forholder seg hvis det skjer noe plutselig og nyhetsverdig, som det er umulig å få forhåndstillatelse til, ble de veldig vage. Selv etter gjentatte spørsmål var det omtrent umulig å få annet ut av dem enn at «dette har aldri vært noe problem». Det siste de sendte meg var at de sa følgende «Alle ønsker om foto- og videoopptak av profesjonell og kommersiell karakter skal søkes om». Vi må derfor tolke det som at søknadskravet ikke gjelder hobbyfotografer.
På T-banen i Oslo gjelder dette innenfor «sperrene», altså der du må ha gyldig billett. Utenfor dette er det offentlig område. Buss, båt og trikkestopp er også offentlige områder.
Man skal likevel være klar over at det er en del sikkerhetshetsrutiner som må kunne ivaretas. Det er derfor ikke fritt fram for å fotografere hvor og hvordan du ønsker. Men er du diskret, ikke går i veien for noen og ikke er til hinder for sikkerhetskrav eller annet, bør det gå helt fint å fotografere også på T-banen. Sporveien hevder at dette aldri har vært noe problem, men slik de har formulert seg, har du ikke så mye å stille opp med mot en ivrig vekter, så da er det egentlig bare å føye seg. Slik var det lettere på jernbanestasjonen, da Bane Nor er veldig tydelige på at det er lov – selv om vekterne der nok er noe mer pågående.
Utenfor Oslo er det stort sett Buss, trikk og fergekai som står for kollektivtransporten. På disse stedene er det generelt tillatt å fotografere, med de forbehold om sikkerhet, sjenanse og personvern som nevnt over.
Jeg gikk en tur med kameraet på Oslo S her om dagen, for å se hvordan vekterne reagerte, i håp om å få mer mat til denne historien. De brydde seg over hodet ikke. Bane Nor fortalte at de hadde klargjort overfor vekterselskapet hva som gjaldt, og det kan jo være at beskjeden er gitt videre. Vi får håpe det.
Har du tilsvarende opplevelse, send det gjerne til erik(at)foto.no.
Nederst på denne siden finner du noe du kan henvise til dersom du blir stoppet av vektere på en jernbanestasjon.
Her er alt du finner om fotografering fra Sporveien i Oslo
Tore Utheim er ansatt i Foto.no, og er derfor en kollega av artikkelforfatteren.
Foto: Tore Utheim
Et oversiktsbilde som var det eneste Tore rakk å ta før vekterne kom.
Her står det rimelig tydelig at du har lov til å fotografere på stasjonen.