Wall of Fame: Arnold Newman

Fotografier av legenden Arnold Newman henger nå på Preus museum. Vi har emailintervjuet kurator Maja Holst Svendsen.
Hvordan vil du beskrive Arnold Newman som fotograf?

- Arnold Newman (1918-2006) var kjent for "Environmental Portraiture", portretter som trekker inn omgivelsene for å si noe vesentlig om den avbildede.
Han mente at det viktigste er den avbildedes personlige trekk som reflekteres i bildet, men at det ikke var nok. Han var svært bevisst på rollen som fortolker og skal selv ha sagt at han ikke tok portretter, men bygget dem. For ham var det viktig at portrettet skulle fange så stor del av personligheten som mulig. Noe som for ham innebar å vise personens forhold til sin livsverden, enten med gjenstander eller grafisk symbolisme. Portrettet av kunstneren Max Ernst, tatt i New York i 1942 er et godt eksempel på dette:

- Fotografiet viser Max Ernst som sitter i en grasiøs stol og røyker. I bakgrunnen henger det flere malerier og på bordet står det en såkalt Kachina-dukke, en dukke Hopiindianerne mente symboliserte guddommene som var budbringere mellom menneskene og den spirituelle verden. Dukken er kanskje et symbol på Ernsts bruk av surrealistiske, drømmeaktige figurer og symbolikk i sine egne bilder eller kontakten med ubevisste som han oppfattet som viktig for sin egen kunst? Eller spiller det på den surrealistiske kunstneren selv, som formidler av drømmeaktige visjoner? Max Ernst var en innovativ kunstner og en pioner innen surrealisme og dadaismen. I flere av hans malerier dukker det opp en fugl han kalte LopLop. Fuglen var hans alter ego og han påsto at den var en forlengelse av seg selv. Røyken i dette bildet ligner på en fugl, og er på et vis forbundet med Max Ernst via sigaretten og hånden som holder den.
Fotografiet gjorde det mulig å manifestere denne forlengelsen og Newman tok bildet i det rette øyeblikket.

- Newman planla sine oppdrag omstendelig, både når det gjaldt det praktiske men også kunnskapen om den han skulle fotografere. Det var viktig for ham å vite hvem personen var, hvordan skulle han ellers kunne si noe vesentlig om personens liv? Han brukte ofte et storformat kamera og fotograferte i de hjemlige omgivelsene til den enkelte; gjerne et studio eller kontor.

- Tidlig i sin karriere studerte Newman kunst og senere jobbet han i portrettstudio hvor han ble godt kjent med det mer konvensjonelle studioportrettet. Dette var to erfaringer som satt preg på hans videre arbeid som portrettfotograf. Da han var på jobbreiser som portrettfotograf, benyttet han gjerne fritiden til å fotograferte omgivelsene på de stedene han besøkte.
Disse tidlige fotografiene viser detaljer fra arkitektur, butikkvinduer, gater og mennesker og viser en interesse for både det formale og abstrakte, men også sosialrealistiske. Ofte isolerte Newman elementer fra selve gjenstanden som gav bildene et abstrakt preg og ikke overraskende skal Piet Mondrian ha vært en av hans favorittkunstnere. En kunster Newman senere fikk anledning til å portrettere. Disse tidlige fotografiene gir et frampek på hvordan Newman senere brukte lignende abstrakte og detaljrike komponenter i sine portretter.

- Newman refererte gjerne også til egne verk slik man kan se det i et portrett av forfatteren Paul Auster fra 1993. Fotografiet viser forfatteren alene i sitt kontor, med to lyspærer i taket. Det minner om portrettet Newman tok av kunstneren Francis Bacon nesten tyve år tidligere, som også er portrettert med en enkel lyspære og ellers mørkt rom. Det er interessant at Newman velger å referere til et tidligere bilde i nettopp dette portrettet, fordi Auster selv er kjent for å la karakterer fra tidligere bøker dukke opp og bruk av intertekstualitet i sine bøker.


På hvilken måte har Newman satt sitt preg på fotohistorien?

- Newmans portretter har hatt stor innflytelse og har bidratt til å endre portrettfotografiet. Hans bilder kan kanskje ses som et oppgjør mot den konvensjonelle portrettradisjonen og i et intervju fra 1987 med Bruce Weber, siterer han Winston Churchill for å fremheve at han selv gjorde oppgjør mot det etablerte på den tiden: "If you are not rebellious when you are very young,
you are not going to grow into much of a human being"

- Newmans portretter er som små noveller; ekspressive og fortellende. De er interessante fordi de åpner dørene til en hel verden av referansepunkter i kunst, kultur og historie. Mange av portrettene har blitt så populære at det nesten fremstår som selve symbolet på den som er portrettert. De er blitt ikoniske. Et godt eksempel på det er portrettet av den berømte russiske
komponisten Igor Stravinskij fra 1946 som er fotografert sammen med sitt flygel. Stravinskij er plassert helt nederst i venstre hjørne, flygelets lokk er skjøvet opp og Stravinskijs arm repeterer flygelets form. Det strenge blikket til Stravinskij gir gjenklang i de strenge linjene i bildet.

Hvordan vil du beskrive utstillingen på Preus museum?

- Utstillingen på Preus museum viser 12 av Newmans mest kjente portretter og viser noe av variasjonen og kreativiteten Newman viser i sine portretter. I utstillingen finner du også et av Newmans tidlige fotografier; «Man on an Church Porch», som han tok i West Palm Beach i 1941. Et av flere fotografier han tok av området og menneskene i bydelen hvor den afroamerikanske befolkningen bodde. Bildene herfra er bevis på følgende av segregasjon og fattigdom og viser Newmans sosiale interesse og ønsket om å fotografere mennesker i sine omgivelser.

- Portrettene i utstillingen gir et godt inntrykk av hvordan Newman på ulikt vis
brukte gjenstander, abstraksjoner og symbolisme for å vise den avbildedes historie. Han prøvde å danne en så god som mulig tolkning av personen som ble portrettert. Fotografiet kan aldri fange den indre essensen til
den avbildede, men blir et avtrykk av personens trekk gitt på et spesielt øyeblikk i tiden. Et hvert Newman-portrett gir også et lite bilde av Newman, som med sin stil så tydelig er tilstede i fotografiene. Portrettet er
et samspill mellom portrettøren, den portretterte og betrakterne. I møte med Newmans kjente portretter kan vi se, finne og tolke gamle og nye narrativer.

Utstillingen på Preus museum henger til 7. august.
© Arnold Newman, Igor Stravinskij, New York, 1946. Tilhører Preus museums samling. -
© Arnold Newman, Igor Stravinskij, New York, 1946. Tilhører Preus museums samling.
© Arnold Newman, Georgia O`Keeffe, Ghost Ranch, New Mexico, 1968. Tilhører Preus museums samling. -
© Arnold Newman, Georgia O`Keeffe, Ghost Ranch, New Mexico, 1968. Tilhører Preus museums samling.
© Arnold Newman, Igor Stravinskij, New York, 1946. Tilhører Preus museums samling. -
© Arnold Newman, Igor Stravinskij, New York, 1946. Tilhører Preus museums samling.
© Arnold Newman, Pablo Picasso, Vallauris, France, 1954. Tilhører Preus museums samling. -
© Arnold Newman, Pablo Picasso, Vallauris, France, 1954. Tilhører Preus museums samling.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu