Skytefelt og nasjonalromantikk

Fotograf Andreas Bennin utforsker det nasjonalromantiske aspektet ved omgjøringen av et skytefelt på Dovre.
På Fotogalleriet i Oslo er Andreas Bennin aktuell med utstillingen Domestications. Utstillingen er en del av Bennins pågående prosjekt A Nation Restored som tar utgangspunkt i omgjøringen av det tidligere skytefeltet Hjerkinn på Dovre.

Området er uløselig knyttet til den nasjonale identitet gjennom sagn, folkeeventyr og Eidsvollseden under grunnlovsforsamlingen. 165 kvadratkilometer skal rekonstrueres. Alle spor av Forsvarets og NATOs aktivitet, med testing av våpen og militære øvelser, skal fjernes. Målet med opprydningen er å gjenskape/skape uberørt natur. Andreas Bennin utforsker denne transformasjonen. Hvilke motiver ligger bak? Hvilke konsekvenser medfører denne endringen av landskapet?

- Er dette ønsket om å redefinere landskapet også et uttrykk for et ønske om hva Norge skal være? Utstillingen reiser spørsmål om hvem som definerer hva natur er, og hva som er verdt å ivareta og fjerne i et landskap. Med fotografiet og video som midler viser utstillingen et landskap i endring, fysisk og i vår bevissthet. Uansett tidligere historie vil antageligvis det tidligere militære landskapet i fremtiden oppfattes som uberørt natur, nettopp fordi det er konstruert slik, forteller Bennin til foto.no.

Bennin er opptatt av det som skjer på Dovrefjell på flere plan. Han ønsker å skape et rom for refleksjon rundt både Hjerkinn-prosjektet, men også hvordan vi opplever det vi kaller virkeligheten. Konstruerer vi virkeligheten slik vi ønsker å se den?

Domestications dokumenterer både prosessen der alle fysiske sporene etter tidligere militær aktivitet blir utvisket, og konstruksjonen av ny topografi.

- Utstillingen reflekterer også rundt hvordan det største naturrestaureringsprosjektet i Norges historie forsterker en romantisert idé om (uberørt) natur, og samtidig avdekker hvor oppkonstruert også dette er. Prosjektet problematiserer samtidig mekanismene for å konstruere bilder om sannhet og virkelighet. Bennin bruker det fotografiske mediet til å fastholde denne forvandlingen. Bildene registrerer på en og samme gang det forgangne, det som er nå og det som vil komme, skriver Fotogalleriet i en pressemelding.

Andreas Bennin (1968) er utdannet fra Kunstakademiet I Oslo (BA og MA). Han har tidligere jobbet med andre visuelle uttrykk, og har mange år bak seg innen film og tv. Utstillingen ved Fotogalleriet er hans første store separatutstilling.

Åpning: Torsdag 26. september kl. 19.00
Kunstnersamtale: Onsdag 25. september kl. 19.00 i samarbeid med Kunsthøyskolen i Oslo (KhiO)


Bennins hjemmeside
Fotogalleriet
Andreas Bennin -
Andreas Bennin
Andreas Bennin - Over Grøndøl, 2013
Over Grøndøl, 2013
Andreas Bennin
Andreas Bennin - Mot Flathøl, 2012
Mot Flathøl, 2012
Andreas Bennin

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu