Hvor lenge har du vært medlem av foto.no?
- Jeg har vært medlem lenge, men inaktiv, inntil i fjor, da jeg fant ut at jeg ville sende bilder til Årets fotograf 2012.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Frøet ble nok sådd allerede da jeg som liten stod i mørkerommet hjemme sammen med min far. Han var arkitekt og hobbyfotograf, og i tillegg til å la meg være med å fremkalle gikk vi også mye turer i Oslo by for eksempel i havneområdene, der han lærte meg å se. Men jeg var nok dypest sett aldri spesielt opptatt av svarthvittfoto. Det betyr ikke at jeg ikke liker s/h--foto, men mer om at egen glede ved å fotografere handler om farger, og lyset i fargene.
- Så selv om jeg tok bilder opp igjennom ungdomsåra, ble det ikke til noe. Fargebilder måtte jo sendes bort = ingen kontroll. Så det tok ikke av før i 1998 da jeg oppdaget Photoshop. Jeg fikk en jobb med å skrive, fotografere og redigere et tidsskrift og skjønte plutselig at jeg med en skanner kunne importere fargebilder digitalt og bearbeide dem selv. Det åpnet for en helt ny verden, og siden har jeg hatt PS som min pallett. Der kan jeg jobbe med det jeg ser, i alle betydninger av ordet.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg jobber stort sett i serier. Ofte begynner det med at jeg blir veldig opptatt av noe, som jeg da fotograferer til det kjedsommelige. Jeg har lært meg å følge disse raptusene fordi de enten står godt i seg selv, eller, om de ikke gjør det, så viser det seg ofte at de er utslag av underbevisstheten som jobber med en eller annen tematikk. Slik sett beveger jeg meg mellom det dokumentaristiske og det mer skjønnlitterære der jeg setter sammen og bygger bilder som jeg selv vil ut fra en følelse eller et engasjement som blir tydelig over tid. Jobber også mye med utsnitt. Det gir åpning for en mer nonfigurativ tilnærming. Bruker Photoshop uten blygsel og ser intet poeng i at bildet skal være mest mulig naturtro. Det som er viktig er at jeg ender opp med det jeg ser.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Den menneskeskapte verden. Jeg ser ofte skjønnhet i det som av mange kan oppleves som likegyldig eller stygt. Og jeg trenger ikke reise langt for å bli inspirert. Bjørvika og utviklingen av Oslos vannkant fra dødt industriområde til glanset design har opptatt meg de siste årene, fordi jeg er langt over middels interessert i byutvikling og fordi jeg bor i byen bak i Gamlebyen. Altså ligger dette området på dørterskelen min. Jeg har en blogg der jeg sporadisk skriver om utviklingen i dette området og det har blitt mange turer med kamera. Da jeg bodde i Drammen fotograferte jeg Drammen slip og verksted, som lå over gaten for huset jeg bodde i, og drivhusene i Lierdalen som jeg kjørte forbi og ble hypnotisert av. Samtidig holdt jeg på med disse svømmerne som jeg fotograferte igjennom svømmehallvinduer. Koblingen av de to, altså drivhus og svømmere, ble senere til serien I Boblen. Den er basert på en tematikk som opptar meg; vår mangelfulle evne til kommunikasjon som avler mye ensomhet.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Ernest Haas er en favoritt. Da jeg så bildene hans for første gang tenkte jeg at jeg bare kunne slutte, for han ser sånt som jeg ser. Men så er det jo noe med tider i forandring og at jeg er meg og han en annen, så da fortsetter jeg.
- Diane Arbus er også en gammel flamme. Fotografiene hennes er dypt intense, aggressive og kjærlige på en og samme tid. Og Gursky. Han jobber grafisk, med mønstre. På en måte som er utrolig.
- Norske: Kåre Kivijarvi. Barske, grovmaskede og følsomme bilder. Jonas Bendiksen. Fant bildene hans på en utstilling, jeg mener å huske det var i Horten. Satelites het den. Ble veldig forelsket, spesielt i fargene.
- Fra oppveksten: Jacob Holst. Jeg fikk Amerikanske bilder i 1978 da den kom ut. Den ga perspektiver, både på fotografi og livet generelt. Leni Riefestahl. Den var en av mange bøker i bokylla hjemme: People of Kau. 1976. Hennes bilder av nubaene. Vet ikke hvor mange timer jeg har glodd i den.
Kan du fortelle litt om hvilke grep du har tatt for å komme dit du er i dag (workshops? Kurs? Skole? Osv)?
- Jeg er selvlært på alle felt. Har jobbet, eksperimentert, prøvet og feilet i ensom majestet. På godt og vondt får jeg vel si, for i det ligger det både frihet og begrensning.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- For å ta de kortsiktige først: For tiden har jeg en ambisjon om å prøve å ta ryddige bilder av rot/kaos, der alle elementene står akkurat slik de må for å danne en vellykket helhet. Synes det er helt utrolig når jeg ser bilder av det slaget. Det er veldig vanskelig.
- Så til de langsiktige: Jeg er ikke så god til å få bildene mine ut av skuffen og opp på vegger, så jeg har et forsett der. Jeg fotograferer jo for å kommunisere, så jeg skal bli flinkere til å ta kontakt og tenke visningsmuligheter. Det begynte i fjor, da jeg også sendte bilder til Årets fotograf, og det fortsetter, nå med utstillingen, og dette.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Det går periodevis. Å jobbe med prosjekter tar tid. Ting må modne. Finne sin form.
Skulle veldig gjerne hatt mye mer tid til å jobbe med egne prosjekter, men livets realiteter tilsier at brødjobbing er nødvendig. Så jeg prøver å ordne meg slik at jeg får litt konsentrert tid i bolker. Til fordypning. Det er viktig med ro og mulighet for å fokusere.
Hva mener du er et godt fotografi?
- Komposisjon, utsnitt, farger, lys det kommer an på. Viktigst er det nok at jeg opplever at det er et menneske bak, som helt tydelig vil noe og setter sitt stempel på det de gjør med sin personlighet og sitt engasjement (som kan være så mye). Det er det som gjør at bilder snakker til meg.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Aktuell med utstilling på Kunstplass5 på Grünerløkka den 20. april 25. mai (2013, red. anm.) Der viser jeg bilder fra to serier: I Boblen, og Jakten.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg har et Canon 5D III. Hadde 5D fra det kom og til i sommer (seks år) så jeg er ikke veldig utstyrsorientert. Har et favorittobjektiv: 85mm fast, 1.8. Nydelig.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Jeg har plukket fra de seriene jeg har nevnt, pluss litt dokumentar og noe fra Bjørvika. Håper at utvalget utfyller det jeg forsøker å si.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Synes dere er på god vei jeg. Bedre og bedre for hver gang jeg er der inne.
Lørdag den 20. April klokken 15:00 åpner utstillingen Somewhere Different på Kunstplass 5 i Oslo. Utstillingen presenterer arbeider av Kristin von Hirsch (fotocollage) og Aija Vinkelmane (maleri). Utstillingsperiode: 20. april - 25. mai 2013. Åpningstider: ons-fre 12-18, lør 12-16, søn 13-16. Mer informasjon
- Jeg har vært medlem lenge, men inaktiv, inntil i fjor, da jeg fant ut at jeg ville sende bilder til Årets fotograf 2012.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Frøet ble nok sådd allerede da jeg som liten stod i mørkerommet hjemme sammen med min far. Han var arkitekt og hobbyfotograf, og i tillegg til å la meg være med å fremkalle gikk vi også mye turer i Oslo by for eksempel i havneområdene, der han lærte meg å se. Men jeg var nok dypest sett aldri spesielt opptatt av svarthvittfoto. Det betyr ikke at jeg ikke liker s/h--foto, men mer om at egen glede ved å fotografere handler om farger, og lyset i fargene.
- Så selv om jeg tok bilder opp igjennom ungdomsåra, ble det ikke til noe. Fargebilder måtte jo sendes bort = ingen kontroll. Så det tok ikke av før i 1998 da jeg oppdaget Photoshop. Jeg fikk en jobb med å skrive, fotografere og redigere et tidsskrift og skjønte plutselig at jeg med en skanner kunne importere fargebilder digitalt og bearbeide dem selv. Det åpnet for en helt ny verden, og siden har jeg hatt PS som min pallett. Der kan jeg jobbe med det jeg ser, i alle betydninger av ordet.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg jobber stort sett i serier. Ofte begynner det med at jeg blir veldig opptatt av noe, som jeg da fotograferer til det kjedsommelige. Jeg har lært meg å følge disse raptusene fordi de enten står godt i seg selv, eller, om de ikke gjør det, så viser det seg ofte at de er utslag av underbevisstheten som jobber med en eller annen tematikk. Slik sett beveger jeg meg mellom det dokumentaristiske og det mer skjønnlitterære der jeg setter sammen og bygger bilder som jeg selv vil ut fra en følelse eller et engasjement som blir tydelig over tid. Jobber også mye med utsnitt. Det gir åpning for en mer nonfigurativ tilnærming. Bruker Photoshop uten blygsel og ser intet poeng i at bildet skal være mest mulig naturtro. Det som er viktig er at jeg ender opp med det jeg ser.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Den menneskeskapte verden. Jeg ser ofte skjønnhet i det som av mange kan oppleves som likegyldig eller stygt. Og jeg trenger ikke reise langt for å bli inspirert. Bjørvika og utviklingen av Oslos vannkant fra dødt industriområde til glanset design har opptatt meg de siste årene, fordi jeg er langt over middels interessert i byutvikling og fordi jeg bor i byen bak i Gamlebyen. Altså ligger dette området på dørterskelen min. Jeg har en blogg der jeg sporadisk skriver om utviklingen i dette området og det har blitt mange turer med kamera. Da jeg bodde i Drammen fotograferte jeg Drammen slip og verksted, som lå over gaten for huset jeg bodde i, og drivhusene i Lierdalen som jeg kjørte forbi og ble hypnotisert av. Samtidig holdt jeg på med disse svømmerne som jeg fotograferte igjennom svømmehallvinduer. Koblingen av de to, altså drivhus og svømmere, ble senere til serien I Boblen. Den er basert på en tematikk som opptar meg; vår mangelfulle evne til kommunikasjon som avler mye ensomhet.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Ernest Haas er en favoritt. Da jeg så bildene hans for første gang tenkte jeg at jeg bare kunne slutte, for han ser sånt som jeg ser. Men så er det jo noe med tider i forandring og at jeg er meg og han en annen, så da fortsetter jeg.
- Diane Arbus er også en gammel flamme. Fotografiene hennes er dypt intense, aggressive og kjærlige på en og samme tid. Og Gursky. Han jobber grafisk, med mønstre. På en måte som er utrolig.
- Norske: Kåre Kivijarvi. Barske, grovmaskede og følsomme bilder. Jonas Bendiksen. Fant bildene hans på en utstilling, jeg mener å huske det var i Horten. Satelites het den. Ble veldig forelsket, spesielt i fargene.
- Fra oppveksten: Jacob Holst. Jeg fikk Amerikanske bilder i 1978 da den kom ut. Den ga perspektiver, både på fotografi og livet generelt. Leni Riefestahl. Den var en av mange bøker i bokylla hjemme: People of Kau. 1976. Hennes bilder av nubaene. Vet ikke hvor mange timer jeg har glodd i den.
Kan du fortelle litt om hvilke grep du har tatt for å komme dit du er i dag (workshops? Kurs? Skole? Osv)?
- Jeg er selvlært på alle felt. Har jobbet, eksperimentert, prøvet og feilet i ensom majestet. På godt og vondt får jeg vel si, for i det ligger det både frihet og begrensning.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- For å ta de kortsiktige først: For tiden har jeg en ambisjon om å prøve å ta ryddige bilder av rot/kaos, der alle elementene står akkurat slik de må for å danne en vellykket helhet. Synes det er helt utrolig når jeg ser bilder av det slaget. Det er veldig vanskelig.
- Så til de langsiktige: Jeg er ikke så god til å få bildene mine ut av skuffen og opp på vegger, så jeg har et forsett der. Jeg fotograferer jo for å kommunisere, så jeg skal bli flinkere til å ta kontakt og tenke visningsmuligheter. Det begynte i fjor, da jeg også sendte bilder til Årets fotograf, og det fortsetter, nå med utstillingen, og dette.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Det går periodevis. Å jobbe med prosjekter tar tid. Ting må modne. Finne sin form.
Skulle veldig gjerne hatt mye mer tid til å jobbe med egne prosjekter, men livets realiteter tilsier at brødjobbing er nødvendig. Så jeg prøver å ordne meg slik at jeg får litt konsentrert tid i bolker. Til fordypning. Det er viktig med ro og mulighet for å fokusere.
Hva mener du er et godt fotografi?
- Komposisjon, utsnitt, farger, lys det kommer an på. Viktigst er det nok at jeg opplever at det er et menneske bak, som helt tydelig vil noe og setter sitt stempel på det de gjør med sin personlighet og sitt engasjement (som kan være så mye). Det er det som gjør at bilder snakker til meg.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Aktuell med utstilling på Kunstplass5 på Grünerløkka den 20. april 25. mai (2013, red. anm.) Der viser jeg bilder fra to serier: I Boblen, og Jakten.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg har et Canon 5D III. Hadde 5D fra det kom og til i sommer (seks år) så jeg er ikke veldig utstyrsorientert. Har et favorittobjektiv: 85mm fast, 1.8. Nydelig.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Jeg har plukket fra de seriene jeg har nevnt, pluss litt dokumentar og noe fra Bjørvika. Håper at utvalget utfyller det jeg forsøker å si.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Synes dere er på god vei jeg. Bedre og bedre for hver gang jeg er der inne.
Lørdag den 20. April klokken 15:00 åpner utstillingen Somewhere Different på Kunstplass 5 i Oslo. Utstillingen presenterer arbeider av Kristin von Hirsch (fotocollage) og Aija Vinkelmane (maleri). Utstillingsperiode: 20. april - 25. mai 2013. Åpningstider: ons-fre 12-18, lør 12-16, søn 13-16. Mer informasjon
Havana
Kristin von Hirsch
Havana
Kristin von Hirsch
Havana
Kristin von Hirsch
Havana
Kristin von Hirsch
Havana
Kristin von Hirsch
Finland
Kristin von Hirsch
Proffbokser Andreas Evensens første tittelkamp, 2010 i Finland.
Kristin von Hirsch
Proffbokser Andreas Evensens første tittelkamp, 2010 i Finland.
Kristin von Hirsch