Bokproduksjon på nett

Bokproduksjon over internett har blitt en ny «mote» blant fotografer og amatører. De såkalte Print On Demand tjenestene tilbyr kundene muligheten til å skape sin helt egen fotobok, simpelthen ved å bestille den over internett. Konseptet er genialt, og flere og flere aktører har startet opp med dette produktet. Men i et konkurransepreget marked er det foreløpig kun en av disse som har klart å skille seg ut på et høyere nivå, nemlig Blurb.
Ideen og konseptet er enkel. Via en programvare, nedlastbar fra nettsidene til leverandøren, kan hvem som helst legge inn de bildene man ønsker, lage et design, bestemme størrelser og så videre, alt med enkle tastetrykk. Til slutt bestiller du, betaler og venter til boka plutselig havner i postkassa.

Det virker såre enkelt og er en håndsrekning til alle som ønsker å se sine beste bilder i en bok. Men er det egentlig så enkelt? Og et annet spørsmål som umiddelbart trer frem er, hvor bra blir egentlig dette?

Svaret på det første spørsmålet er utvilsomt: Ja, det er så enkelt. I prinsippet har du to valg når du skal tilrettelegge bokens utforming hos Blurb. Enten kan du laste ned deres egen programvare BookSmart via Blurbs nettsider og bygge boken via det, eller så kan du laste ned en filpakke tilpasset design-programmet Adobe InDesign som har ferdiginnstilte størrelser, en slags dummy om du vil. BookSmart er en temmelig slank programvare som installeres på maskinen, og er enkel i bruk. Du får veiledning gjennom hele prossessen, slik at det er vanskelig å trå feil. InDesign-varianten er mer manuell, og du bruker Adobes program som en del av utformingen. Uansett vil begge mulighetene kunne gi et tilfredsstillende resultat. Dette er internett på sitt beste, ikke sant?

Enkeltheten til tross, det er også enkeltheten som skrider frem som en av de største minusene ved Blurb og POD-boken generelt. For valgalternativene som tilbys er snevre, og rimelig ferdigpakket. Dette kommer mest frem på størrelse og papirmuligheter, selv om Blurb faktisk er av de som tilbyr størst utvalg på disse punktene i markedet. Men det ville vel uansett være vanskelig å kunne levere tilbudet de gjør om man ikke hadde noen Block Watne løsninger.

Print On Demand er blitt en business som har økt voldsomt i omfang de siste åra. Både amatøren, den viderekomne og de profesjonelle benytter seg av mulighetene i dette markedet. Dette har ført til et økt antall aktører med konsepter og løsninger. Men som med de fleste produkter, blir de beste og verste som regel avslørt av tester og kundenes oppfatninger. I så måte virker Blurb å være blant de som har klart seg best, og har til og med vunnet priser for sine produksjoner. Men ikke minst har de klart å få innpass i det profesjonelle markedet.

Reklame- og kunstfotograf Bård Ek er en av de som har benyttet seg av produktet.
- Kort fortalt er jeg tilfreds med Blurb og deres tilbud, og ikke minst gir de mye for pengene, sier Ek. Blurb opererer med gode priser på sine produkter sammenliknet med endel av konkurrentene. Aktører som for eksempel Iphoto, som er Apples tilsvarende tilbud, og Japan Photo ligger langt over Blurb på pris. Men pris er sjeldent det viktigste når man skal gjøre investeringer som dette, for samme hva det måtte koste, er vel det grunnleggende målet å få noe som er bra?

- Blurb tar kvaliteten på bokproduksjonene ekstremt seriøst, og vil at alle som prøver seg frem hos oss skal få den absolutt beste erfaringen mulig, sier Alex Hardie, presseansvarlig i Blurb.
- Vi vet at følelsen av å se sine egne arbeider på print er stort for enhver fotograf, og ville mislike sterkt å være ansvarlig for at arbeidet ble ødelagt av dårlig kvalitet, sier han.

Med disse argumentene kan man få følelsen av at Blurb i alle fall ikke vil virke som en aktør som bare skal pushe ut bøker for å tjene haugevis med penger. Noen aktører kan det jo virke som har denne baktanken med sine «kreative» produktløsninger i et presset fotomarked. Men kvalitetsholdninger til tross, tjener de penger på dette i det hele tatt?
- Enkelt og greit sagt, Blurb tjener penger på printingen, og samarbeidet vi har med våre printpartnere. Prisen på bøkene er god, ja, men vi har jobbet hardt nettopp for å kunne tilby en pris som er lik ved kjøp av 1 eller 100 eksemplarer, presiserer Hardie.

- Det som er fint med POD er at alle i prinsippet kan lage sin egen fotobok, uansett hvor nisjepreget konseptet måtte være. Det er heller ingen kostnad for kunden utover selve produksjonen og forsendelsen av boken, sier han.

Dette er også et viktig poeng med POD tjenestene. For man kan da egentlig lage hva man vil, innenfor rammene. Man kan lage familiealbum, feriebøker og så videre. Ønsker man å lage fotokunstbøker til salg kan man gjøre det. Via Blurbs sider har du også muligheten til å velge om boka skal være tilgjengelig for andre kunder, og til hvilken pris den skal selges for. Da vil Blurb ta den delen som dekker produksjonen, mens resten tilfaller fotografen, eller forfatteren. Dette betyr at boka i prinsippet kan reproduseres i ubegrenset antall, enten du vil lage flere selv, eller andre interesserte vil bestille den. Så på sett og vis finnes boka både som uten og med ubegrenset opplag på samme tid. Men det er likefullt mulig å lage en unik, høykvalitetes portfolio, noe som er perfekt for profesjonelle eller studenter. Det skal her også poengteres at ikke bare fotografer bruker denne muligheten, men også illustratører, grafikere og arkitekter som har muligheten til å presentere prosjekter og portfolio med hell. Mange fotografer benytter også Blurbs tilbud til å lage dummies i utviklingen av en fotobok.

Fotograf Bård Ek har erfaring med nettopp dette. Han har utgitt flere fotobøker gjennom en lang karriere, og er ute nå med sin bok Fine. Hans bøker blir normalt sett laget på off-set-utstyr, og gir selvsagt ganske andre forutsetninger for sluttresultat. Med sin bok Fine brukte han derimot POD som endel av testingen mot sluttproduktet.

- Produktet var bra. Trykket holdt svært god kvalitet. Men velg det tykkeste papiret, for akkurat der er det noen forskjeller å spore, sier han.

I forbindelse med Forbundet Frie Fotografers bokseminar på Fotogalleriet rett før jul presenterte Ek en sammenlikning av ulike aktørers resultater. Han sendte filene til Japan Photo, Iphoto og Blurb. Testene sendte Blurb til topps på alt fra tonalitet, raster, fargedybde, i tillegg til det mer tekniske via programvarer og valgfrihet. Såvel blir Blurbs egne evalueringer av sitt produkt bekreftet. Flere fotografer har valgt Blurbs tilbud til å lage både dummies og hele fotobok-prosjekter. Blant annet den tyske kunstneren Joakim Schmid, som lager haugevis med bøker til sitt endeløse kunstprosjekt på funnete fotografier. Han lager ett eksemplar, og lar så kundene få bestille bøkene selv gjennom Blurbs nettsted. PR talsmann Alex Hardie kan også fortelle at blant annet den kjente amerikanske helseguruen David Hirschs siste bok Butt Book (en treningsbok journ. anm.) ble bestilt i et opplag på 20 000 eksemplarer og endte opp som en av bestselgerne hos den amerikanske bokhandleren Barnes & Noble. Denne boka er også tilgjengelig for kjøp gjennom Blurb.com, som i seg selv opptrer som en slags bokhandel. Bøkene derimot blir, som Print On Demand navnet innsinuerer, printet ved bestilling, og ligger ikke og støver på et varelager. Bestilling av store opplag blir også kredittert med en rabatt på 10-15% avhengig av størrelsen. Sånn sett inviterer også Blurb til å lage sine bøker gjennom nettstedet.

I forhold til bestilling av større opplag, eller ved bestilling av bøker i flere omganger kommer det en annen problemstilling inn i bildet, nemlig om hver individuelle bok får samme resultat. For alle som printer bilder eller andre ting vet at marginale forskjeller kan oppstå fra for eksempel den første til den to hundrede printen. Dessuten kan det hende man benytter en annen printer fra første bestilling til den neste.
- Bestiller du samme boka i flere omganger vil man kunne oppleve litt forskjell i trykk, både i farger og tonalitet. Selv om forskjellene er små, ser man det når man sammenlikner bøkene, sier Bård Ek.
Dette kan oppleves som et problem om man ønsker å selge bøkene, da kundene fort kan oppleve å motta ganske ulike produkter.
- Når vi produserer større kvantum av bøker ønsker vi selvsagt å kunne levere et produkt som er så jevnt som overhodet mulig på hver enkelt bok. Normalt sett kjører vi de gjennom samme printere, og har prossesser som er bygget for å kunne lage bøkene med så jevnt resultat som teknologien tillater. Men vi innser at prossessene ikke er perfekte, men vi jobber hardt for å komme oss dit, presiserer Hardie.

I sannhet printes Blurbs bøker ikke på et bestemt sted, selv om deres hovedkontorer ligger i San Francisco. I stedet produseres bøkene på diverse printsteder rundt i verden avhengig av den geografiske lokaliseringen til kundene. Noen ganger lages boka kanskje i Storbritania eller USA, mens både Tyskland og Nederland kan benyttes ved andre annledninger. Utstyret er HPs Indigo teknologi, som er et slags digitalt offset-utstyr med høy kvalitet. Men det er ikke offset, og det er selvsagt en fortsatt ganske stor forskjell på offset og POD.

Noe det derimot har kommet endel varierte kommentarer på, er leveransen, som også flere kunder har påpekt svakheter ved. Ek kunne ved nevnte bokseminar fortelle at boka han først bestilte ikke kom, og at han, med hastverksspenninger i nakken bestilte en ny kopi, men da med et raskere forsendelsesalternativ. Men også den tok det tid med, og Ek fant ikke ro. Det endte med at han kjørte til Oslo Lufthavn og hentet den hos posten der, dagen før han skulle presentere boken for publikummet på Fotogalleriet. Hva gikk galt her?

- Først og fremst, vi tilbyr tre forskjellige leveransealternativer: Express, Priority og Economy. På de to første alternativene er det mulig for kunden å følge bestillingen gjennom et trackingsystem, slik at de kan vite hvor boken er på ferden og når de kan hente den. Men ved økonomivarianten finnes det ingen muligheter til å følge pakken. Da vil det, for eksempel i tiden rundt november og desember være vanskeligere å få pakken til ønsket tid. I tillegg er det vanskeligere å ha oversikt over vognene som frakter når man ikke har noe trackingsystem ute. Fjoråret har vært spesielt vanskelig for oss, da vi har måttet kjempe med poststreik og bøker som har blir forsinket og til og med forsvunnet, noe som har gitt mye frustrasjon hos kundene, sier Hardie.

Men han tilføyer at i de tilfellene hvor bøker forsvinner vil det bli printet opp nye eksemplarer som sendes på nytt. Uansett anbefaler han på det sterkeste de mer pålitelige forsendelsesvariantene med stram tidsramme og deadlines. Men som alltid, det er pengene som avgjør, og prisforskjellene på de tre forsendelsene er ganske betydelig.

Internett har hele tiden bydd på spennende nyvinninger og utviklet vår forbrukerhverdag, nesten til det bisarre. Det er kanskje merkelig i seg selv at vi nå kan bestille høykvalitets fotobøker med våre egne bilder via simple manøvreringer på en webside. Demokratiseringen av fotografiet nådde formtoppen med digitalisering og photoshop. Demokratiseringen av bokpublisering har ankommet med Print On Demand, og Blurbs tilbud gjør det mulig for alle å produsere en bok, selge den, bruke den til selvpublisering, bevare minner, og så videre. Så får vi håpe bildene i bøkene holder nivået.

Blurbs hjemmesider:
http://www.blurb.com/

________________________________________

NORDphotography, i samarbeid med Blurb, arrangerer workshop i bokdesign i Oslo og Trondheim, henholdsvis 2.-4. juni og 7.-9. juni i år.
 - Skjermdump Blurbs webside
Skjermdump Blurbs webside
Blurb - Alex Hardie, presseansvarlig i Blurb
Alex Hardie, presseansvarlig i Blurb
Blurb
 -
 - Skjermdump Blurbs webside
Skjermdump Blurbs webside

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Igor K.
Hei.

Fikk nettopp faktura fra UPS på å betale MVA for ei bok jeg bestilte hos BLURB. Jeg tenkte jo at dette må være feil siden jeg har kjøpt alle mine bøker i de siste tre årene fra Blurb uten å betale MVA. Så tok jeg kontakt med UPS og fikk dette svaret fra de:

Hei Igor

Forsendelsene fra Blurb med fotobøker er dessverre ikke momsfritt da dette er bøker med bilder folk selv har laget og bestilt kopi av.
Fritaket gjelder bøker der overvekten av innholdet er tekst. Altså bøker man kjøper for å lese. Se utdrag fra merverdiavgiftsforskriften under:

§ 6-3-2. Publikasjoner som ikke er bøker
n)
samlinger av bildetrykk o.l. dersom sidene er uten tekst eller bare angir stedsnavn, personnavn eller betegnelser, korte instruksjoner e.l.

Her finner du link til hele merverdiavgiftsforskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-20091215-1540-006.html#6-3

Fakturaen fra UPS må på grunnlag av dette betales i sin helhet.

Mvh / Best Regards
Lene K. Krüger
Broker
UPS Norway AS

Så spørsmålet er mitt har dem rett? Eller er dette helt tilfeldig at den eneste boka må betales MVA på? Hva med min neste bok da - må jeg betale også??

Håper på deres rask respons og hjelp.

Mange takk.

mvh Igor
13.3.2012
Vegar B.
I ett år har jeg i samarbeid med fotograf Espen Ixtlan laget en fotofokumentar om bandet Apoptygma Berzerk, http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7070101, basert på Blurb sitt system. Boken lanseres forøvrig med brask og bram i morgen, 10. april (http://www.facebook.com/event.php?eid=367853712431.)

Vi gikk mange runder før vi valgte akkurat den løsningen, og da vi startet var det kun mulighet å lage boken med deres programvare. Senere kom det mulighet for å lage bøker i InDesign, men da var vi veldig godt i gang. Hvis det er kun fotografi man vil vise frem, så er programvaren helt utmerket. Følte at systemet kvelte min kreativitet iht til typografi. Man kan endre på alle de eksisterende malene og lage sine egne. Systemet gir deg også beskjed om bildet "sprekker" eller ei.

Jeg vil dog anbefale alle å følge "preppe-guiden" som Blurb bloggen. Men korrekt Gamma styring, fargeprofil, overprint simmulering - så klarte vi å lage en bok nøyaktig slik vi hadde planlagt iht til uttrykket. Det var mye nerver rundt det å ikke testprinte boka på en skikkelig måte, men for de som også er nervøse for det, så går det an å bestille ett eksemplar før man legger boken ut for kommersielt salg. Men kort fortalt ligger HP indigo ICC filen tilgjengelig i Blurb Bloggen, profilen de anbefaler er sRGB og JPG.

Det er første gang jeg har vært med å lage et slikt produkt basert på POD, men jeg må si at jeg varmt kan anbefale dette til alle. Blurb håndterer, og gir deg tilgang, til alt det administrative, så det med statistikk, økonomi, shipping osv er tenkt på. Veldig moro å se hvordan butikken går fra dag til dag. Fått kun de beste tilbakemeldinger fra våre kunder.

Vennlig hilsen

Vegar Bakken, designer i Griff Design as.

9.4.2010
Bjørn Rehoff L.
Selv har jeg laget bok hos http://www.pixum.no/photobook. Med dette programmet kan jeg bygge opp boka enten med maler eller en blanding av maler og eget ønske. Jeg har fått, og var fornøyd med et program som ble levert av www.fotolabo.no, men da dette firma ble kjøpt opp og de som overtok ikke fulgte opp dette programmet, fant jeg Pixum. Har ikke sammenlignet priser, men det tok bare 3 dager fra bestilling til jeg hadde boka på 96 sider i postkassa.
9.4.2010
Vidar L.
Apple sin bok nevnes ikke, den har jeg gode erfaringer med.
Fordelen er at en kan legge inn bilder litt av gangen, gjerne lage flere bøker samtidig, uten å måtte bestille.
Det er også mulig å printe ut bøkene på egen printer.
Boken lagres som PDF.
5.4.2010
Roy Helge R.
Jeg har kjørt burbs programvare under Wine i linux og det gikk faktisk veldig bra.
30.3.2010
Henrik L.
Trøbbel her med trykkingen på knappene.

Til ditt spm Carl-Fredrik: Jeg har bestilt på Blurb nå i to omganger, begge med pakkepriser på over NOK > 200 som er den magiske grensen for mva på ordinære varer. Dette sendes som bøker, så da slipper du unna MVA. Hovedpoenget er hvordan de merker pakken, og det gjør de riktig. Er forøvrig veldig fornøyd med Blurb både gjennom den enkle programvaren de har lagt ut og via Indesign malene.
29.3.2010
Carl-Fredrik G.
ER ikke bøker fritatt for MVA til Norge ?

om det er tekst eller bilder i "boka" skal vel vøre knekkende likegyldig ?

Isåfall er jo dette et skikkelig knakende godt tilbud sammenlignet med feks. JP osv...
26.3.2010
regin h.
Jeg har veldig lyst til å bruke Blurb, men har foreløpig holdt litt igjen. Hovedproblemet er fargestyring. De bruker ikke vanlige icc profiler så man må passe på at det hele ser br aut i sRGB på egen kalibrert skjerm.Det finnes oppskrifter på nettet på hvordan man får best mulig kontroll, men det er jo litt bakvendt. Mener å huske at man må bruke Blurbs printerprofil til softproof i photoshop når en justerer fargene. Blurb kan ikke justere seg etter din icc profil, den strippes vekk. Jeg tror også Blurb bruker en gammel versjon av indigoprinteren, mens eks fotoKnudsen i Norge bruker den nyeste modellen. Håper blurb også kommer med ny modell snart da jeg regner med det vil gi enda bedre kvalitet.

fint om noen kan gi meg mere oppdatert info og forhåpentligvis tilbakevise min skepsis.

mvh
regin hjertholm
26.3.2010
Kristoffer L.
Jeg tror ikke at noen av POD-tilbyderne er fri for barnesykdommer enda. Dessverre. Blurb.com er sterkt i vinden for tiden, men det kan lønne seg å ta en titt på alternativene også.

Lulu.com er blant de seriøse alternativene, og muligens det nettstedet som har holdt på lengst med POD-produksjon i stor skala.

http:://www.lulu.com

23.3.2010
Christoffer S.
Sveinung; jeg har lastet ned programmet i Mac-versjon og det fungerer meget bra!
23.3.2010
Sveinung S.
Litt fingertrøbbel så tidlig på morgenen.....

Jeg ser at man må registrere seg for å laste ned programvaren, og det prøver jeg å være litt forsiktig med. Håper derfor noen kan svare på et spørsmål før jeg eventuelt registrerer meg: Hvilke operativsystem er dette programmet tilgjengelig for? Er det bare Windows, eller får man det for Mac eller Linux også?

Mvh
Sveinung
23.3.2010
Eivind R.
Norske tegn er ikke noe problem. Den ferdige boken din genereres som en PDF fil før den sendes fra deg til Blurb, og da kommer de norske tegnene med. Har laget mange bøker hos Blurb og er veldig fornøyd!

Hilsen fotograf Eivind Røhne / www.beyondtheice.no
22.3.2010
Christine K.
Informativ artikkel. Har også hørt tidligere mye godt om Blurb fra en amerikansk fotograf.

Men jeg hadde gjerne visst hvordan det er med norske bokstaver Æ, æ, Ø ø, Å å.

Har noen erfaringer med det?

Hilsen Christine
22.3.2010
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu