Åpningen var planlagt til desember, men innredning og sikkerhetstiltak tok litt lenger tid enn forventet. Et kjent ordtak sier «den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves,» og vi kan trygt bruke det i denne sammenheng. 1500 kvadratmeter fordelt på tre etasjer er en genial løsning som understreker Interfoto sin nye visjon. De skal tilby den komplette løsning for mennesker med foto som lidenskap.
Inngangspartiet er overraskende beskjedent i forhold til konseptet, noe som gjør Interfoto mer innbydende. Det første som møter meg er et par blide ansikter og en avslappet atmosfære. Mitt ærend denne dagen er en prat med adm. dir. Egil Nilsson om åpningen, utvidelsen og fremtidsplanene til Interfoto. Han viser seg å være minst like hyggelig og imøtekommende som førsteinntrykket mitt av stedet, og jeg senker skuldrene mens vi finner veien til kontoret.
Premieren vel overstått
Mitt første spørsmål er jo selvfølgelig hvordan åpningen har gått. Egil Nilsson smiler med hele ansiktet og røper at det har gått over all forventning.
- Vi hadde vel rundt 250 mennesker her under åpningen. Dette er jo som en premiere på et teaterstykke, man vet aldri hvordan det kommer til å gå. Nå blir det spennende å se om vi klarer å opprettholde den gode starten.
Hva er intensjonen bak denne utvidelsen?
- Vi hadde lyst til å ta forretningen et skritt videre. Vi har i mange år vært ledende innenfor det profesjonelle markedet, og nå ville vi prøve å nå ut til de man kaller «prosumere.» De som går med en fotograf i magen, eller bare er lidenskapelig opptatt av foto. Du finner ikke et stort utvalg kompaktkameraer hos oss, men du finner det beste innenfor speilrefleks og annet topp utstyr.
Egil Nilsson sitter ikke i ro på stolen lenge av gangen, og man merker hans sterke engasjement for Interfoto.
Etasjeinndeling og parkering
Har dere noen gang vurdert å flytte lokalene til Oslo?
- Mange ganger. Det vi nå har kommet fram til er at det er så mange fordeler med å holde oss der vi er. Det tar kun 10 min fra Oslo med bil, og man har stor tilgang på parkering. Lokalene her gir oss en etasjeinndeling som passer perfekt, og som hjelper oss til å kunne betjene alle kundene. Det kunne lett blitt uoversiktelig med 1500 kvadratmeter på en flate. Busstasjon og togstasjon ligger også rett ved, så man er ikke avhengig av bil for å komme seg hit.
Han forteller videre at ved å ha lokalene i Oslo kunne man også fått uønsket trafikk. Dette kan fort høres overlegent ut, men man får absolutt forståelse når man hører grunnen. Det ville undergravd intensjonen deres om å være et møtepunkt for alle som bruker bilder profesjonelt, nettopp fordi de ville blitt for tilgjengelige.
Markedsføring og finanskrise
Markedsføringen har de gjort via egenprodusert avis, andre aviser og på weben. De har hatt syv helsider i Dagbladet, de har trykket opp 20 000 eksemplarer av sin egen avis og hatt løpende kontakt med ulike websider, blant annet foto.no. Når jeg spør om finanskrisen har påvirket dem, er svaret tvetydig.
- Hadde vi ikke utvidet og dermed eksponert oss mot andre kunder, ville vi nok merket finanskrisen. Men fordi vi nettopp gjorde dette, har vi veid opp for de tapene vi ellers ville hatt. Fotobransjen har hatt en eksplosiv utvikling etter at det digitale kom på banen og forenklet prosessen.
Lytter til kundene
Kundene sine ønsker og etterspørsler ga grobunn for bestemmelsen om å utvide. De trengte rett og slett mer plass og flere fasiliteter for å kunne imøtekomme de ulike ideene. Nå kan de vise frem utstyr på en helt ny måte, og de kan holde seminarer og powerdemo for de som ønsker det.
- Powerdemo er fremdeles på utviklingsstadiet, men det virker lovende. Det går ut på at vi tilbyr kunder å komme inn for en times opplæring innenfor forskjellige temaer. Det kan være RAW-filer, Photoshop eller andre verktøy man er usikre på.
Seminarer er et annet tilbud Interfoto har satt i gang. Det er Agnete Brun som skal holde første foredrag, og jeg er så heldig at jeg skal få dekke denne begivenheten også. Så jeg takker Egil Nilsson for et veldig hyggelig intervju, pakker sekken og setter kursen mot tredje etasje.
Inngangspartiet er overraskende beskjedent i forhold til konseptet, noe som gjør Interfoto mer innbydende. Det første som møter meg er et par blide ansikter og en avslappet atmosfære. Mitt ærend denne dagen er en prat med adm. dir. Egil Nilsson om åpningen, utvidelsen og fremtidsplanene til Interfoto. Han viser seg å være minst like hyggelig og imøtekommende som førsteinntrykket mitt av stedet, og jeg senker skuldrene mens vi finner veien til kontoret.
Premieren vel overstått
Mitt første spørsmål er jo selvfølgelig hvordan åpningen har gått. Egil Nilsson smiler med hele ansiktet og røper at det har gått over all forventning.
- Vi hadde vel rundt 250 mennesker her under åpningen. Dette er jo som en premiere på et teaterstykke, man vet aldri hvordan det kommer til å gå. Nå blir det spennende å se om vi klarer å opprettholde den gode starten.
Hva er intensjonen bak denne utvidelsen?
- Vi hadde lyst til å ta forretningen et skritt videre. Vi har i mange år vært ledende innenfor det profesjonelle markedet, og nå ville vi prøve å nå ut til de man kaller «prosumere.» De som går med en fotograf i magen, eller bare er lidenskapelig opptatt av foto. Du finner ikke et stort utvalg kompaktkameraer hos oss, men du finner det beste innenfor speilrefleks og annet topp utstyr.
Egil Nilsson sitter ikke i ro på stolen lenge av gangen, og man merker hans sterke engasjement for Interfoto.
Etasjeinndeling og parkering
Har dere noen gang vurdert å flytte lokalene til Oslo?
- Mange ganger. Det vi nå har kommet fram til er at det er så mange fordeler med å holde oss der vi er. Det tar kun 10 min fra Oslo med bil, og man har stor tilgang på parkering. Lokalene her gir oss en etasjeinndeling som passer perfekt, og som hjelper oss til å kunne betjene alle kundene. Det kunne lett blitt uoversiktelig med 1500 kvadratmeter på en flate. Busstasjon og togstasjon ligger også rett ved, så man er ikke avhengig av bil for å komme seg hit.
Han forteller videre at ved å ha lokalene i Oslo kunne man også fått uønsket trafikk. Dette kan fort høres overlegent ut, men man får absolutt forståelse når man hører grunnen. Det ville undergravd intensjonen deres om å være et møtepunkt for alle som bruker bilder profesjonelt, nettopp fordi de ville blitt for tilgjengelige.
Markedsføring og finanskrise
Markedsføringen har de gjort via egenprodusert avis, andre aviser og på weben. De har hatt syv helsider i Dagbladet, de har trykket opp 20 000 eksemplarer av sin egen avis og hatt løpende kontakt med ulike websider, blant annet foto.no. Når jeg spør om finanskrisen har påvirket dem, er svaret tvetydig.
- Hadde vi ikke utvidet og dermed eksponert oss mot andre kunder, ville vi nok merket finanskrisen. Men fordi vi nettopp gjorde dette, har vi veid opp for de tapene vi ellers ville hatt. Fotobransjen har hatt en eksplosiv utvikling etter at det digitale kom på banen og forenklet prosessen.
Lytter til kundene
Kundene sine ønsker og etterspørsler ga grobunn for bestemmelsen om å utvide. De trengte rett og slett mer plass og flere fasiliteter for å kunne imøtekomme de ulike ideene. Nå kan de vise frem utstyr på en helt ny måte, og de kan holde seminarer og powerdemo for de som ønsker det.
- Powerdemo er fremdeles på utviklingsstadiet, men det virker lovende. Det går ut på at vi tilbyr kunder å komme inn for en times opplæring innenfor forskjellige temaer. Det kan være RAW-filer, Photoshop eller andre verktøy man er usikre på.
Seminarer er et annet tilbud Interfoto har satt i gang. Det er Agnete Brun som skal holde første foredrag, og jeg er så heldig at jeg skal få dekke denne begivenheten også. Så jeg takker Egil Nilsson for et veldig hyggelig intervju, pakker sekken og setter kursen mot tredje etasje.
Odd Reinsfelt
Trine Rasch-Olsen