UTSNITT 08

Fotografer i fjord, fjell og by, reis æder! Det er duket for UTSNITT 08!
Landets største kommersielle konkurranse i fotografi har innleveringsfrist denne måneden, og for fotografer som ønsker å prøve sine kommersielle og kreative talenter i en visuell fusjon, gjelder det nå å kjenne sin besøkelsestid.

I regi av Norske Reklamefotografer arrangeres UTSNITT 08 i år som den fjortende av sitt slag siden konkurransen så dagens lys i 1994.
Med 10 ulike kategorier for bidrag, ønsker UTSNITT å ”inspirere og utfordre landets fotografer til å tenke utenfor boksen, og fremme utvikling og kreativitet blant fotografer og byråer/oppdragsgivere for å utvikle det kommersielle fotografiet videre".

Nåløyet for å vinne i UTSNITT er smalt. Og ettertraktet. Som fotograf skal du overbevise med teknisk perfeksjon i kombinasjon med visuell kreativitet.

Foto.no har spurt Charlotte Sverdrup som er leder av UTSNITT, om betydningen av og formålet med en slik konkurranse.


- På vegne av UTSNITT - hvilken visjon har dere for UTSNITT 08?

-Visjonen for UTSNITT 08 er fortsatt å fremme det kommersielle fotografiet. Norske fotografer er ikke dårligere enn utenlandske og har mye å by på. Det er derfor viktig for oss å få frem verdien i å delta i slike konkurranser, for det er like viktig som å gjøre en god jobb. Uten en felles innsats vil ikke vi kunne slåss for nettopp dette. Vi ønsker å promotere alle vinnere og ikke enkeltindivider ettersom vi har flere kategorier og mange gode fotografer. Sist, men ikke minst, ønsker vi å utfordre fotografene til å tenke nytt og utenom boksen.

- Hva mener du at UTSNITT betyr for kommersielt fotografi i Norge?

- UTSNITT er en gylden mulighet for enhver fotograf til å få vist seg frem og sette standard for det kommersielle fotografiet i Norge. UTSNITT har skapt debatt og det er fint å se at mange har meninger, for det betyr at vi har rørt ved noe som engasjerer mange. Bransjen trenger slike debatter.

Charlotte hevder videre at en god gammel rytter skal ikke sitte for trygt på hesten, dersom det viser seg at en lovende ung en kan gjøre en bedre jobb.

- Når du ser tilbake, hvilken betydning mener du at UTSNITT har hatt for utviklingen av kommersielt fotografi og kommersielle fotografer i Norge?

- UTSNITT ble første gang arrangert av Norske Reklamefotografer i 1994 og vi tror konkurransen har bidratt til å synliggjøre reklamefotografene her til lands. Det er fantastisk mye bra som skapes i de 1000 små studioer, og vår påstand er at bransjen trenger en konkurranse som UTSNITT. Vi tror at de som deltar lar seg inspirere av arbeidene skapt av dem som når til topps, og at konkurransen som sådan fremmer fotografiet generelt. UTSNÌTT gjør jobben enklere for kjøpere av reklamefotografi - byråene kan slå opp i boken eller på www.UTSNITT-nrf.no for å finne fotografen som egner seg best.

- I hvilken grad oppfatter du at kundene av kommersielt fotografi sjeler til UTSNITT når de velger fotografer for sine prosjekter?

- UTSNITT er nok ikke ene og alene grunnlag for valg av fotograf, men er definitivt et positivt bidrag i den retningen. Vi passer på å få navnene til vinnerene ut slik at potensielle byråer/kunder kan se at det finnes mange dyktige fotografer der ute. På lik linje har også fotografer som har vunnet brukt den reklamen til egen fordel overfor egne kunder/samarbeidspartnere, med positivt resultat.

- I hvilken grad kan en juryering i UTSNITT være avgjørende for en ung, aspirerende fotografs muligheter til å slå gjennom som kommersiell
fotograf, i Norge?


- UTSNITT kan skape en fantastisk start for en ung fotograf nettopp fordi vi promoterer denne fotografen. Det blir jo på en måte gratis reklame. Ikke bare vil navnet til fotografen bli promotert hos byråer og kunder, men også innen fotomiljøet vil man nyte godt av å bli kjent. Eksempler på folk som har fått anerkjennelse på grunn av UTSNITT de senere årene, er blant andre Damian Heinisch, Robert Sannes, Monica Kvaale, June Witzøe, Erik Fuglseth, Jarle Nyttingnes og foto.no sin egen CF Wesenberg.

- Trenden nå innen reklamefotografi tangerer både kunstfotografi og det klassiske dokumentarfotografiet. På hvilken måte tror du at UTSNITT er med på å påvirke utviklingen av trender innen reklamefotografiet i Norge?

- Det er bildets originalitet og kreativitet som vil være avgjørende i det tilfellet, men å få vist det i konkurransesammenheng vil jo gi inspirasjon til andre. Kommersielt fotografi handler jo nettopp om fantasi og oppsatte bilder, derfor har det jo ingen begrensning. UTSNITT er helt klart med på å fremme trender via publisering og markedsføring.

- Hva skal til for å hevde seg i konkurransen?

- Juryen ser etter et kreativt, visuelt og teknisk sterkt bilde som dekker oppdragsgivers kommunikasjonsbehov. Betrakteren bør sitte igjen med en lyst til å ville se mer. Utenom det er det fritt frem for alle til å leke seg og vise seg fra sin beste side.

- Når og hvor kan vinnerbildene sees av publikum?

- Vinnerbildene vil stilles ut på Fotografiens hus, samt i forbindelse med Fotografi 2009/ Lennart Nilsson-konferansen i Oslo kongressenter 6. mars til 8. mars.

Vil du delta med bilder? Innleveringsfristen for CD er 15.01.09. Fotografiets Hus, Rådhusgt. 20, 0155 Oslo Les mer om konkurransen og regler for deltagelse på nettsidene http://www.utsnitt-nrf.no
Damian Heinisch og Bjørn Brochmann - Mat-Drikke Gull UTSNITT 07
Mat-Drikke Gull UTSNITT 07
Damian Heinisch og Bjørn Brochmann
Anja Elmine Basma - Musikk Gull UTSNITT 07
Musikk Gull UTSNITT 07
Anja Elmine Basma
June Witzøe - Portrett Gull UTSNITT 07
Portrett Gull UTSNITT 07
June Witzøe
Ingrid Styrkestad - Årets Nykommer UTSNITT 07
Årets Nykommer UTSNITT 07
Ingrid Styrkestad

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu