FotoPhono: lokalhandelen

Del 2 av artikkelen om FotoPhono presenterer butikken, beliggende ved trikkesporene på Torshov, som med sine over 40 leveår er en trofast aktør i markedet.
Torshov, Oslo, den hyggelige passasjen midt i bakken mellom Grünerløkka og Storosenteret. Trikken turer forbi hele tiden. Esso lyser opp med sin skinnende røde fasade, og rett ved siden av, en gammel forhandler, med nesten like lang fartstid som Teddy's Softbar nede i sentrum; FotoPhono.

- Vi må være blant de eldste, sier butikksjefen Jon Arve Moen, vel vitende om at lokalene har vært mål for fotografer i Oslo-området siden 1962.

Men enda mer har de vært et mål for de lokale. Torshov er et stykke unna det travle sentrum i hovedstaden, og beboerne i området har over alle disse årene vist at det er et behov for FotoPhonos butikk. De har derimot ikke alltid solgt bare fotoutstyr. Faktisk helt frem til 2001 solgte de også musikk og bød på et lite utvalg av instrumenter, i tillegg til et lite gitarverksted for lokale helter. Men dette forsvant med millenniumskiftet og man bygget om lokalene til en komplett fotobutikk.

Allsidig publikum
Publikummet er allsidig, og både de profesjonelle og amatørene finner seg godt til rette der. Det er noe butikklokalene bekrefter. Man finner egentlig alt man trenger der, hvor fotoalbum, rammer, ryggsekker, stativ, printere, LCDskjermer, software og ikke minst, kamerautstyr fyller opp butikkens romslige lokaler. Men som nevnt i første del så satser man ikke på det aller mest avanserte av kamerautstyret, og lista stanser på toppmodellene til hovedleverandørene av digitale speilreflekser.

Det som derimot gjør butikken litt annerledes er deres utvalg på analogt utstyr. Både film og kjemi utgjør en forholdsvis stor del av butikken, tiden tatt i betraktning.

- Vi beholder den gamle kundegruppen, med entusiaster og kunstfotografer som ikke har villet gå over til det digitale, forteller Moen.

Dette gjør dermed FotoPhono til en tradisjonsbærer med en fot i begge leirer i markedet. I det hele tatt er det viktig at disse aktørene fortsatt står oppreist i hovedstaden. Det analoge markedet er fortsatt å regne med og det selges fortsatt mye, kan Moen meddele.

Kompetanse
I det hele tatt har det blitt tøffere og drive butikk i en tid hvor det digitale har overtaket. Internett er en seriøs utfordrer for en lokalforhandler på Torshov. Men man lar seg ikke stanse og tviholder på sin gamle tankegang om at kompetanse vil vare lengst.

- Det er lett og gå på nettet for å kjøpe digitalkameraer til nedjusterte priser, men som oftest trenger du hjelp og kunnskap for å bruke det, påpeker Moen.

Moen er klar på at selv om nettet har makta må direktekommunikasjon gjenstå som en viktig faktor. Du kan godt lese tutorials eller bla gjennom tusenvis av fora i søken etter kunnskap, men du kan spare mye tid på å snakke med de som kan det over fire øyne. Dersom de kan det selvsagt, for det er nok av butikker, også i fotobransjen som ansetter vakre smilefjes uten et snev av kunnskap om det de faktisk selger.

- Formålet vårt er å ta vare på lokalkunden og de profesjonelle fotografene. Derfor er et godt kundeforhold viktig. Tett oppfølging er prioritert.

Og Moen er ikke uvitende. Han har en solid bakgrunn som fotograf, primært i reklamebransjen, og har et godt lager av kunnskap til de som trenger det. Interessant nok var det en tidligere storkrise på finansmarkedet som tok kvelertak rundt nettopp den bransjen på slutten av 1980-tallet. Dette ledet Moen til fotoforhandleren hvor han har jobbet siden.

Lite folk?
Så apropos økonomien, hver gang jeg er innom hos FotoPhono virker det så folketomt.
Er det alltid slik?

- Vi har en solid omsetning, og hjulene går definitivt rundt, kommenterer Moen.

Men det har vært viktig med riktige valg. FotoPhono eksperimenterte med lengre åpningstider en periode, noe som ikke fungerte. Man er også nøye med hvor mange som er ansatt, og man har kun 4 heltidsansatte i butikken. I tillegg er FotoPhono også strategiske på innkjøpsfronten og er blant annet medlem av Cameraringen, et samarbeidsprosjekt mellom forhandlere i hele landet, som inkluderer både innkjøps- og profileringssamarbeid i tillegg til nyttig kompetanseutveksling. Men i disse tider er det ingen garantier for lokalforhandlerne. Snarere tvert imot. Her har derimot FotoPhono en fordel. For butikkens økonomi styres av den nevnte bedriftens økonomi, og så lenge FotoPhono AS gjør det såpass godt som de gjør totalt sett, vil nok den tradisjonsrike butikken bli værende noen år til.

Bygget ved siden
Og nettopp denne delen av FotoPhono holder til rett ved siden av, og også her er det lagt mye vekt på oppfølging, ifølge den daglige lederen Arne Norum. Tilbudet deres herfra er unikt i sin mangfoldighet, som vi snakket om i del 1, men man har likevel konkurrenter, som presser til nye tanker om service og utvikling. Så hva synes egentlig fotografene om FotoPhonos produksjonstilbud?

Den utstillingsaktuelle fotokunstneren Adrian Bugge forteller om sine erfaringer.

- Jeg brukte FotoPhono første gang ved en tilfeldighet, men ble ikke skuffet. Det som først og fremst tiltrakk meg var mangfoldet og tilbudet de har på ulike montasjeløsninger.

Han har fått utført alt fra montasjetjenester som laminering og oppklebing på aluminium, til å printe direkte på PVC og lovpriser resultatene, noe som har gjort han til en trofast kunde. Men han er likevel ikke hundre prosent tilfreds med alt.

- Du får en personlig service, og de er flinke til å svare deg på spørsmål du måtte ha, men det blir likevel litt stort og anonymt der. De har åpenbart mye og gjøre, noe som medfører at oppfølgingen går litt for fort unna.

Han poengterer også at konkurrentene, som de samarbeidende aktørene Farvelabben og Studio Technika er bedre på profileringen av sine pristilbud på nettet. FotoPhono må man kontakte for prising noe som gjør ting mer tungvint.

Men Bugge, som nylig stilte ut bilder ved Hundsundsenteret på Fornebu og også hadde bilder ved Høstutstillingen både i Oslo og Stavanger, understreker at resultatet er det som teller, og det har vært tilfredsstillende til nå.

Så får Torshovs befolkning håpe at de fortsetter og levere, for det trengs en dyktig fotoforhandler også der oppe.
Christian Roth Christensen -
Christian Roth Christensen
Christian Roth Christensen - Butikksjef Jon Arve Moen
Butikksjef Jon Arve Moen
Christian Roth Christensen
Christian Roth Christensen - God gammel film på lager
God gammel film på lager
Christian Roth Christensen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu