Roma
<center>Jeg fant igjen en film som har ligget ufremkalt siden 1991.</center>
Bildet inngår i albumet Roma, 1991 - Jeg fant igjen en Tri-X som hadde ligget ufremkalt siden 1991.
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger417
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_154251} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (12)
Thorfinn B.

Sånn passe uskarphet som gir fin stemning, men savner noe/noen i trappa og/eller i døra til at bildet skal inneha det siste lille xtra..
Amund Blix A.

Hadde det vært noen i døra hadde det virkelig blitt flott. Men har ikke noen problemer med å forestille meg det, så stemingen blir god allikevel :-)
Kristoffer L.

Tusen takk for raske kommentarer!

Spørsmålet om hvorvidt det burde vært et menneske/noe i bildet var ikke uventet. For meg handler bildet om flate, form, linjer, arkitektur - og stemningen som skapes av alt dette. Men vi er vant til å forholde oss til et interessepunkt i fotografier, et punkt hvor det skapes spenning, noe som fanger blikket. Hadde jeg ventet, hadde det kanskje dukket opp et menneske eller en hund, f.eks. Men det var trapperommet i seg selv - arkitekturen - som der og da beveget meg til å ta bildet. Den åpne døren var en prikk over i-en, både på grunn av plasseringen i mørket, og på grunn av forventningen om at noen når som helst kunne komme, slik Amund har beskrevet det.

Med et menneske i døråpningen ville muligens resten av rommet blitt redusert til en kulisse. Nå er det rommet i seg selv som er motivet, mens forventningen om et menneske fyller den åpne døren.

Om det er et godt nok motiv/bilde, eller om det skulle vært et menneske der, er imidlertid et åpent spørsmål som jeg gjerne hører flere oppfatninger om. ;-)

- Kristoffer
Knut L.

Hei Kristoffer - på generelt grunnlag er jeg hjertens ening med deg og ditt velartikulerte tilsvar hva gjelder elementer som ikke er tilstede, men ''burde vært det'' ved eller i eksponeringsøyeblikket. I ettertid er det i alle fall vanskelig å gjøre noe med.
For en ''sakesløs bivåner'' av en presentasjon vil tittel, tekst og plassering i kategori være til hjelp ved ''bedømmelsen'' av produktet, les ''vurdering av bildet''.

I dette tilfellet ''Roma'' i diverse-kategori stikkord å forholde seg til, og jeg for min del blir ikke direkte opplyst av denne henvisning.

Men det som slår meg og fanger interesse i første omgang er komposisjonen med den flotte diagonalen i trappeløpet som slynger seg på skrå tvers over bildet og deler rommet i den mørke delen under og lyset oppover. det er også spenst og spenning av samme sort med den lyse døråpningen i det mørke og linjer og skygger i gulv, tak og vegger som balanserer det hele meget bra. Dette kvalifiserer til akitektur-kategori.

På den annen side gjør den ''uskarpe tegningen'' av motivet det hele litt mystisk og man kan spekulere på litt av hvert; - hvor (i Roma), hva skjer hvis noe skjer, eller er det siesta, kommer eller går noen snart ... - her ligger en historie, Kristoffer.

Hva om bildet hadde vært skarpt ?

Som sagt du får meg til å spekulere.

mvh
Knut
Torild H.

Javel..
nå har jeg brukt en del tid på å se på bildet ditt. Jeg syns definitivt at bildet inneholder nok, savner ikke noen person eller annet fokuspunkt der, heller tvert imot: vil heller tenke på hva slags mennesker som ville passe inn i slikt miljø.
Men nå er det slik at jeg godt kan like et litt ''nakent'' og ujålete bildeutrykk.
Det er vel en smakssak, og kanskje det har med landskapet jeg er vokst opp i; Jæren.
Mvh. Torild
Asbjørn M.

Et bilde med mye mystikk. Bildet har som tidligere nevnt en fin stemning.

Ser du etterlyser innspill om eventuelle endringer eller nye element
for å ytterligere heve bildet.
En skygge av en person på veggen eller profilen av en person i den
åpne døra for å bevare mystikken. Ellers enig med TB her om effektfull uskarphet.

mvh Asbjørn
Kristoffer L.

Hjertelig takk for tilbakemeldingene!

Jeg setter pris på engasjementet og tankene som dere har øst av her, og på tiden dere har brukt.

Ut fra hva dere sier, har jeg en følelse av at bildet kommuniserer omtrent det jeg håpet det skulle gjøre.

Antydningen av et menneske, f.eks. som en profil, en skygge eller hånd, mangler. I stedet representerer den åpne døren forventningen, eller ideen, om et menneske. For noen svekker det bildet at det mangler et slikt konkret fokuspunkt, for andre gjør dette at rommet i seg selv kommer klarere fram. Altså fungerer bildet slik det er, mens det ville fungert på en annen måte med et menneskelig fokuspunkt i.

Lenger enn dette kommer vi kanskje ikke? ;-)

- Kristoffer
Knut-Inge J.

Unseen..i 14 år..?! Det er for galt. Likte dette veldig bra. Toner, komp, stemning... Og så døra som antyder inngang til ukjent dimensjon. Litt støvtørking hadde ikkje gjort bildet dårlegare.
Daniel M.

Linjeføringen gjennom den gode kompen og tonene fungerer meget bra, men det som virkelig gjør bildet for min del er bevegelsesuskarpheten og den åpne døren som sammen gjør dette til et spennende bilde der mystikken nesten er til å ta og føle på.

Synes dette bildet bare vokser og vokser.

-Daniel-
Avsluttet .

Helt fantastisk Kristoffer.
Mvh
Mikal Strøm
Kristoffer L.

Tusen takk for de siste kommentarene også! Jeg setter stor pris på slike bekreftelser på at bildet fungerer.

- Kristoffer
Mikael L.

Spännande och suggestiv bild med härliga toner!

Mvh,
/Mikael
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste