Hvor lenge har du vært medlem av foto.no?
- Jeg har vært medlem av foto.no i fire spennende år
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg kjøpte et Pentax kompaktkamera for 6 år siden og meldte meg inn i Hønefoss Kamera Klubb. Dette gav mersmak og en fotografisk utvikling.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg er utålmodig og søker hele tiden nye utfordringer. Både innenfor fotografi og innenfor Photoshop. Muligheten for å komme fram til noe unikt er sterkt tilstede.
Hønefoss Kamera Klubb har betydd en del for utviklingen din. Kan du fortelle litt om klubben og på hvilken måte den har bidratt til din utvikling som fotograf?
- Jeg meldte meg inn i Hønefoss Kamera Klubb for omtrent 5-6 år siden. Klubben arrangerer Tre på Topp seks ganger i året og her kåres en vinner når året er omme. I tillegg arrangerer klubben Ris og Ros der innsendte bilder blir tatt opp til vurdering i plenum. Klubben inviterer også fotografer utenfor klubben til å vise hva de driver med. Dette har helt klart beriket klubbens medlemmer i kreativ og teknisk retning.
- I løpet av den tid jeg har vært medlem, har nivået på bildene blitt høyere. Dette skyldes nok økt innsikt i ulike dataprogrammer, bedre kameraer og gode innleide og interne forelesere.
For meg har klubben blitt et sted der jeg kan hente ideer og kanskje dra dem et stykke videre. Uten fotoklubben hadde jeg nok stått mer på stedet hvil.
Hva inspirerer deg som fotograf
- Først og fremst Foto.no og Tre på topp i den lokale fotoklubben. Her kan jeg få vurderinger og tilbakemeldinger på bilder. Dette inspirerer meg til å gå videre på nye veier.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Mine ambisjoner som fotograf er å stadig kunne utvikle meg innenfor ulike fotosjangre og videreføre de teknikkene jeg allerede behersker. Jeg håper jeg aldri blir utlært.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Dette synes jeg kan være vanskelig å svare på. Jeg fokuserer på gode kreative bilder som har en fortelling og da fra et mangfold av fotografer. Også her på dotten. Å nevne noen foran andre synes jeg blir feil for meg.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Jeg har stort sett alltid kamera med meg og kan fange situasjoner og miljøer når slike dukker opp. Men jeg bruker nok størstedelen av tiden på Photoshop. Her kan jeg leke og fabulere helt fritt. Noe jeg liker skikkelig godt.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg ønsker å lære mer om portrettfotografering og lyssetting og har også begynt å lukte på gatefotografi. Her hersker det en del ulike meninger angående det å ta bilde av en person uten vedkommendes tillatelse. Jeg er veldig ambivalent i forhold til dette og håper jeg finner en vei ut av dette.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- Det er sjelden jeg planlegger et bilde. Det meste hos meg kommer rekende på ei fjøl. Enten i form av et spennende motiv eller en ide innenfor photoshop. Når jeg jobber med PC-en og et foto, kommer ofte nye assosiasjoner rekende og kanskje finner jeg andre bilder som kan mikses med det opprinnelige slik at det oppstår et nytt bilde med nytt innhold. Og så kanskje flere slike runder til det sitter.
- Når alle puslebitene er på plass og ligger som lag over hverandre, går jeg i gang med å justere gjennomskinneligheten på de ulike lagene for å skape den helhet jeg er ute etter. Dersom jeg føler for det, kan jeg legge på ulike strukturer i bakgrunn slik at de skinner igjennom.
- Jeg søker som oftest en agenda eller en fortelling i bildene. Ofte relatert til nyheter i ulike medier. I en del tilfeller tar jeg i bruk utstillingsdokker og lar disse være menneskene i bildet.
I det siste har jeg også prøvd meg på å legge farge på svart/hvitt-bilder.
- Når det gjelder gatefotografering ender jeg som ofte opp i sort/hvitt. I photoshop forsøker jeg å forsterke det essensielle i bildet ved å jobbe med detaljer og skygge/kontrast. Med kraftig bildebehandling blir det ofte mye korn, men det synes jeg ofte kan bygge opp om bildet, eller det får bare være slik.
Hva mener du er et godt fotografi?
- For meg er et godt fotografi noe som engasjerer meg. Ofte der jeg kan lese en fortelling og der alle elementene og det fototekniske bygger opp om ideen i bildet.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg benytter meg av Panasonics speilløse systemkanera: G3. I det siste har jeg gått til innkjøp av en 20mm med. F 1,7 og en ditto 50mm F 1,8 fra Olympus. Dette er objektiver som har gitt meg flere muligheter i og med den store blenderåpningen. Fordelen med dette utstyret er at størrelsen er minimal og utstyret lett.
- Jeg er vel som alle andre fotografer når det gjelder utstyr. I første fase kommer ofte et kamera med 1 obkjetiv. Andre fase er ofte preget av impulsinnkjøp av ulike objektiver man tror man trenger. Og i tredje og siste fase preges man av å etter hvert pakke ned eller selge overflødige objektiver. Det blir færre og bedre objektiver som passer til de ulike personlige motivene.
- Selv står jeg vel på grensen til å begynne å pakke ned eller selge en del objektiver jeg ikke trenger/bruker. Så for meg har det blitt store blenderåpninger og lite zoom.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- For meg som er en utålmodig sjel er det digitale fotografi en vinner. Her kommer resultatet fort og kan bearbeides umiddelbart. Jeg har ingen motforestillinger når det gjelder manipulasjon dersom dette blir oppgitt. En annen gevinst er de evindelige mulighetene til å bevege seg inn i grenselandet mellom foto og grafikk.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Det må bli Bilen. Bildet ble tatt nedover langs ei rulletrapp uten tanke på at det stod en bil parkert bak ei glassdør der nede. Dette så jeg når bildet kom på skjermen og jeg syntes høyre del av trappa var stilren og glatt i forhold til venstre side. Jeg kopierte høyre side og la den over til venstre og da falt hele bildet på plass. Det eneste er at bilen har to ratt. Jeg kunne godt justert det hele, men synes det skal få være slik som en kuriositiet
- Bildet ble forøvrig kåret til Vinnerbildet i bladet Fotografi.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Da jeg skulle velge ut bilder oppdaget jeg (litt forbauset) at jeg valgte en del gatefoto. Det ligger nok mye mye sjel i slike bilder og jeg ser nå at dette kanskje fasinerer meg mer enn jeg trodde fra først av. For øvrig er portfolioen preget av fortellende bilder knyttet til en hendelse eller en stemning.
- Noen portretter ble også med. Disse har jeg ofte mikset med strukturer for å bygge opp om personens innhold.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Ja, i høyeste grad. Her kan man få både ris og ros til stor inspirasjon for å gå videre.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Jeg synes dette er en god ide godt gjennomført. Er det noe jeg skal sette fingeren på, må det være bildekritikken på f/64. Her synes jeg kritikken av bilder begynner å ligne bildegalleriets.
Grunnen til at folk legger inn bilder på f/64 er vel for å få tilbakemelding og da burde alle bildene her få kritikk. Ris eller ros. (Inklusive meg selv).
- Jeg har vært medlem av foto.no i fire spennende år
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg kjøpte et Pentax kompaktkamera for 6 år siden og meldte meg inn i Hønefoss Kamera Klubb. Dette gav mersmak og en fotografisk utvikling.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Jeg er utålmodig og søker hele tiden nye utfordringer. Både innenfor fotografi og innenfor Photoshop. Muligheten for å komme fram til noe unikt er sterkt tilstede.
Hønefoss Kamera Klubb har betydd en del for utviklingen din. Kan du fortelle litt om klubben og på hvilken måte den har bidratt til din utvikling som fotograf?
- Jeg meldte meg inn i Hønefoss Kamera Klubb for omtrent 5-6 år siden. Klubben arrangerer Tre på Topp seks ganger i året og her kåres en vinner når året er omme. I tillegg arrangerer klubben Ris og Ros der innsendte bilder blir tatt opp til vurdering i plenum. Klubben inviterer også fotografer utenfor klubben til å vise hva de driver med. Dette har helt klart beriket klubbens medlemmer i kreativ og teknisk retning.
- I løpet av den tid jeg har vært medlem, har nivået på bildene blitt høyere. Dette skyldes nok økt innsikt i ulike dataprogrammer, bedre kameraer og gode innleide og interne forelesere.
For meg har klubben blitt et sted der jeg kan hente ideer og kanskje dra dem et stykke videre. Uten fotoklubben hadde jeg nok stått mer på stedet hvil.
Hva inspirerer deg som fotograf
- Først og fremst Foto.no og Tre på topp i den lokale fotoklubben. Her kan jeg få vurderinger og tilbakemeldinger på bilder. Dette inspirerer meg til å gå videre på nye veier.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Mine ambisjoner som fotograf er å stadig kunne utvikle meg innenfor ulike fotosjangre og videreføre de teknikkene jeg allerede behersker. Jeg håper jeg aldri blir utlært.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Dette synes jeg kan være vanskelig å svare på. Jeg fokuserer på gode kreative bilder som har en fortelling og da fra et mangfold av fotografer. Også her på dotten. Å nevne noen foran andre synes jeg blir feil for meg.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Jeg har stort sett alltid kamera med meg og kan fange situasjoner og miljøer når slike dukker opp. Men jeg bruker nok størstedelen av tiden på Photoshop. Her kan jeg leke og fabulere helt fritt. Noe jeg liker skikkelig godt.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg ønsker å lære mer om portrettfotografering og lyssetting og har også begynt å lukte på gatefotografi. Her hersker det en del ulike meninger angående det å ta bilde av en person uten vedkommendes tillatelse. Jeg er veldig ambivalent i forhold til dette og håper jeg finner en vei ut av dette.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- Det er sjelden jeg planlegger et bilde. Det meste hos meg kommer rekende på ei fjøl. Enten i form av et spennende motiv eller en ide innenfor photoshop. Når jeg jobber med PC-en og et foto, kommer ofte nye assosiasjoner rekende og kanskje finner jeg andre bilder som kan mikses med det opprinnelige slik at det oppstår et nytt bilde med nytt innhold. Og så kanskje flere slike runder til det sitter.
- Når alle puslebitene er på plass og ligger som lag over hverandre, går jeg i gang med å justere gjennomskinneligheten på de ulike lagene for å skape den helhet jeg er ute etter. Dersom jeg føler for det, kan jeg legge på ulike strukturer i bakgrunn slik at de skinner igjennom.
- Jeg søker som oftest en agenda eller en fortelling i bildene. Ofte relatert til nyheter i ulike medier. I en del tilfeller tar jeg i bruk utstillingsdokker og lar disse være menneskene i bildet.
I det siste har jeg også prøvd meg på å legge farge på svart/hvitt-bilder.
- Når det gjelder gatefotografering ender jeg som ofte opp i sort/hvitt. I photoshop forsøker jeg å forsterke det essensielle i bildet ved å jobbe med detaljer og skygge/kontrast. Med kraftig bildebehandling blir det ofte mye korn, men det synes jeg ofte kan bygge opp om bildet, eller det får bare være slik.
Hva mener du er et godt fotografi?
- For meg er et godt fotografi noe som engasjerer meg. Ofte der jeg kan lese en fortelling og der alle elementene og det fototekniske bygger opp om ideen i bildet.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg benytter meg av Panasonics speilløse systemkanera: G3. I det siste har jeg gått til innkjøp av en 20mm med. F 1,7 og en ditto 50mm F 1,8 fra Olympus. Dette er objektiver som har gitt meg flere muligheter i og med den store blenderåpningen. Fordelen med dette utstyret er at størrelsen er minimal og utstyret lett.
- Jeg er vel som alle andre fotografer når det gjelder utstyr. I første fase kommer ofte et kamera med 1 obkjetiv. Andre fase er ofte preget av impulsinnkjøp av ulike objektiver man tror man trenger. Og i tredje og siste fase preges man av å etter hvert pakke ned eller selge overflødige objektiver. Det blir færre og bedre objektiver som passer til de ulike personlige motivene.
- Selv står jeg vel på grensen til å begynne å pakke ned eller selge en del objektiver jeg ikke trenger/bruker. Så for meg har det blitt store blenderåpninger og lite zoom.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- For meg som er en utålmodig sjel er det digitale fotografi en vinner. Her kommer resultatet fort og kan bearbeides umiddelbart. Jeg har ingen motforestillinger når det gjelder manipulasjon dersom dette blir oppgitt. En annen gevinst er de evindelige mulighetene til å bevege seg inn i grenselandet mellom foto og grafikk.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Det må bli Bilen. Bildet ble tatt nedover langs ei rulletrapp uten tanke på at det stod en bil parkert bak ei glassdør der nede. Dette så jeg når bildet kom på skjermen og jeg syntes høyre del av trappa var stilren og glatt i forhold til venstre side. Jeg kopierte høyre side og la den over til venstre og da falt hele bildet på plass. Det eneste er at bilen har to ratt. Jeg kunne godt justert det hele, men synes det skal få være slik som en kuriositiet
- Bildet ble forøvrig kåret til Vinnerbildet i bladet Fotografi.
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Da jeg skulle velge ut bilder oppdaget jeg (litt forbauset) at jeg valgte en del gatefoto. Det ligger nok mye mye sjel i slike bilder og jeg ser nå at dette kanskje fasinerer meg mer enn jeg trodde fra først av. For øvrig er portfolioen preget av fortellende bilder knyttet til en hendelse eller en stemning.
- Noen portretter ble også med. Disse har jeg ofte mikset med strukturer for å bygge opp om personens innhold.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Ja, i høyeste grad. Her kan man få både ris og ros til stor inspirasjon for å gå videre.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Jeg synes dette er en god ide godt gjennomført. Er det noe jeg skal sette fingeren på, må det være bildekritikken på f/64. Her synes jeg kritikken av bilder begynner å ligne bildegalleriets.
Grunnen til at folk legger inn bilder på f/64 er vel for å få tilbakemelding og da burde alle bildene her få kritikk. Ris eller ros. (Inklusive meg selv).
22. juli 2011
Ketil Gylland
Bilen
Ketil Gylland
Down under
Ketil Gylland
Hodebry
Ketil Gylland
I baksetet
Ketil Gylland
Jonas
Ketil Gylland
mv/Elisabeth
mvh
Håvard
Elles spennande å sjå at dei mange forskjellige motiv/uttrykk i bildene dine. Fotografi er mangt!
spennede lesning,har sansen for dine etterbehandlinger og uttrykk i bildene dine.
mvh Lisbeth
-T
Jon
Mange flotte bilder, og artig å lese hvordan "Bilen" ble til. :)
og det var interessant å lese hvordan du tenker og arbeider.
mvh Kirsten
Du har det sikkert veldig gøyt og meningsfullt i denne prosessen.
mvh
Lars-Anders Mosskull
Hilsen Tove