Jeg har vært amatørfotograf i mange år, det startet i ti-årsalderen. Om noen år har denne interessen fanget meg i 70 år. Yrkesmessige og andre forpliktelser har i perioder ført til at fotograferingen er lagt på hyllen. Fotografering krever mange mentale og andre ressurser dersom man vil arbeide litt seriøst. Dermed kan denne interessen fort komme i konflikt med andre viktige saker, som yrkesmessige eller andre plikter. Jeg bruker kort og godt så mye tid og krefter på fotografering som jeg syns den virksomheten krever. Dersom noe ikke kan gjøres ordentlig velger jeg for min del å la det ligge.
I de senere år har naturfoto vært én blant flere interesser. Jeg forsøker ellers å antyde noe om mine fotografiske interesseområder og det jeg har laget gjennom det bildemateriale jeg har valgt ut.
FOTOdotNO har for meg vært et meget viktig innslag. Jeg har vært registrert (og ganske aktiv) deltaker siden februar 2000, altså i 8 år. FOTOdotNO har skapt en særdeles viktig mulighet for billedmessig kommunikasjon, samtidig som vi har fått et utmerket grunnlag for utveksling og drøfting av fototekniske spørsmål. Jeg er ikke i tvil om at alle som vil benytte seg av de muligheter FOTOdotNO har skapt kan dra stor nytte av deltakelse. Nytten har iallfall for egen del vært betydelig.
Opp gjennom årene har selvsagt mange bilder og mange fotografer påvirket og inspirert. Jeg vil bare nevne fire som jeg tror har spilt størst rolle for meg: Ernst Haas, Erich Solomon, Jerry Uelsmann og Ansel Adams. Ernst Haas sine tyrefektningsbilder måtte slå sterkt i en generasjon som gjerne hadde forlest seg på Ernest Hemingway, Erich Solomon fordi han viste så fremragende hvordan eksisterende lys kunne brukes og Jerry Uelsmann fordi han så elegant demonstrerte fri fotografisk billedskaping. Ansel Adams ser jeg først og fremst på som en fremragende pedagog når det gjelder det fotografiske håndverket. I prinsippet er dette håndverket det samme i tradisjonelt mørkeromsarbeid og i digital bildebehandling. Uten god erfaring i tradisjonelt mørkeromsarbeid ville jeg for min del hatt problemer med å komme greit igang med digital bildebehandling.
Fotografering er tross alt noe som har et betydelig teknisk innslag. Jeg har alltid ment at rimelig godt håndverk og kunnskap til den rent tekniske siden av fotografering og bildebehandling bør være en selvfølge for den som vil drive med noenlunde seriøs billedskaping gjennom fotografering. Helt sentralt står at fotografen må ha så god innsikt i det opptakstekniske, behandlingstekniske og presentasjonstekniske at det gir kontroll over prosessen. Bl.a. med dette som bakgrunn har jeg i de siste 5-6 årene holdt en rekke kurs i digital fototeknikk. Jeg reiser dessuten ganske mye rundt til forskjellige fotoklubber med bildeforedrag. Som naturfotograf er jeg selvsagt medlem av BioFoto. Oslo kameraklubb har jeg (med avbrudd) vært medlem av siden midten av 1950-årene. Noen løse planer om en utstilling tar kanskje bedre form etterhvert.
Jeg tror FOTOdotNO kan vinne på å legge vekt på redaksjonelt stoff. Det er ikke enkelt i korthet å si noe om hvorledes sterkt sprikende interesser og ambisjoner blant deltakerne kan tas bedre vare på, men for bare å nevne én sak: Det bør legges vesentlig større vekt på å skape et mye klarere skille mellom Bildegalleriet og Bildekritikken. Men uansett hva som vil eller kan skje fremover ser jeg på FOTOdotNO som en svært nyttig møteplass for alle med den samme interessen.
I de senere år har naturfoto vært én blant flere interesser. Jeg forsøker ellers å antyde noe om mine fotografiske interesseområder og det jeg har laget gjennom det bildemateriale jeg har valgt ut.
FOTOdotNO har for meg vært et meget viktig innslag. Jeg har vært registrert (og ganske aktiv) deltaker siden februar 2000, altså i 8 år. FOTOdotNO har skapt en særdeles viktig mulighet for billedmessig kommunikasjon, samtidig som vi har fått et utmerket grunnlag for utveksling og drøfting av fototekniske spørsmål. Jeg er ikke i tvil om at alle som vil benytte seg av de muligheter FOTOdotNO har skapt kan dra stor nytte av deltakelse. Nytten har iallfall for egen del vært betydelig.
Opp gjennom årene har selvsagt mange bilder og mange fotografer påvirket og inspirert. Jeg vil bare nevne fire som jeg tror har spilt størst rolle for meg: Ernst Haas, Erich Solomon, Jerry Uelsmann og Ansel Adams. Ernst Haas sine tyrefektningsbilder måtte slå sterkt i en generasjon som gjerne hadde forlest seg på Ernest Hemingway, Erich Solomon fordi han viste så fremragende hvordan eksisterende lys kunne brukes og Jerry Uelsmann fordi han så elegant demonstrerte fri fotografisk billedskaping. Ansel Adams ser jeg først og fremst på som en fremragende pedagog når det gjelder det fotografiske håndverket. I prinsippet er dette håndverket det samme i tradisjonelt mørkeromsarbeid og i digital bildebehandling. Uten god erfaring i tradisjonelt mørkeromsarbeid ville jeg for min del hatt problemer med å komme greit igang med digital bildebehandling.
Fotografering er tross alt noe som har et betydelig teknisk innslag. Jeg har alltid ment at rimelig godt håndverk og kunnskap til den rent tekniske siden av fotografering og bildebehandling bør være en selvfølge for den som vil drive med noenlunde seriøs billedskaping gjennom fotografering. Helt sentralt står at fotografen må ha så god innsikt i det opptakstekniske, behandlingstekniske og presentasjonstekniske at det gir kontroll over prosessen. Bl.a. med dette som bakgrunn har jeg i de siste 5-6 årene holdt en rekke kurs i digital fototeknikk. Jeg reiser dessuten ganske mye rundt til forskjellige fotoklubber med bildeforedrag. Som naturfotograf er jeg selvsagt medlem av BioFoto. Oslo kameraklubb har jeg (med avbrudd) vært medlem av siden midten av 1950-årene. Noen løse planer om en utstilling tar kanskje bedre form etterhvert.
Jeg tror FOTOdotNO kan vinne på å legge vekt på redaksjonelt stoff. Det er ikke enkelt i korthet å si noe om hvorledes sterkt sprikende interesser og ambisjoner blant deltakerne kan tas bedre vare på, men for bare å nevne én sak: Det bør legges vesentlig større vekt på å skape et mye klarere skille mellom Bildegalleriet og Bildekritikken. Men uansett hva som vil eller kan skje fremover ser jeg på FOTOdotNO som en svært nyttig møteplass for alle med den samme interessen.
Carsten Arnholm
Skogsfolk
Carsten Arnholm
Ektepar
Carsten Arnholm
To Søstre
Carsten Arnholm