Bokinfo
- TittelSummer Light
- ForfatterDag Alveng
- ForlagOktober
- PubliseringsstedOslo, Norge
- Publiseringsår2001
- ISBN82-495-0040-7
- AnnetFormat: 24 x 24 cm, 107 sider, tekster av Robert Adams, Eva Klerck Gange, Thomas Weski. Trykk: Krone Trykk
Dag Alveng har jobbet med bildene til denne boka i nærmere 20 år, fra en rekke sommer-opphold på Koster og Hvasser med familie og venner. "Artists don´t take vacations" sier Robert Adams i introduksjonen til sin tekst. Kunstnere har vel like stort behov for å ta ferie fra sitt virke en gang iblant som alle andre yrkesaktive, men disse fotografiske dokumentene uttrykker en nærhet som til tider visker ut skillet mellom det personlige og det profesjonelle. Alveng´s motiver kretser rundt det nære og personlige i dette fotografiske prosjektet.
Lyset som motiv
Lys er en forutsetning for fotografiet, uten lys får vi ikke fotografi, noe som fremgår i selve betegnelsen, foto-grafi fra gresk betyr å tegne med lys. Alveng bruker ikke bare lyset til å tegne med, men lar også lyset være selve motivet i sine fotografier. Dette blir anskueliggjort ettersom vi blar oss framover i boka og oppdager tolkningen av lyset som den gjentagende faktor i alle hans bilder. Han representerer opplevelsen av det skandinaviske sommerlyset fotografisk i sort og hvit samt alle gråtsjatteringene imellom, - spesielt benytter han spekteret i høylysene øverst på skalaen. Vi blir blendet, - noe som fremhever opplevelsen av bildene som mer abstrakte og fokuser på stemningen fremfor det som er avbildet. Å fokusere på stemninger appellerer til følelsene fremfor logikken og fornuften, og bidrar til at vi kan lese disse bildene i lys av de følelsene de frembringer.
Fotografisk håndtverk
Dag Alveng fotograferer i sort/hvit og gjør bruk av hele toneskalaen. Verktøyet er et 8x10 tommer storformatskamera som gir eksakte detaljer og utsøkt skarphet. Et slikt kamera er stort og tungvint å håndtere sammenlignet med andre kameraer og fordrer en mer tidkrevende arbeidsprosess, med bruk av tungt stativ og kamerajusteringer. Dette gir tid til omhyggelig innramming av motivet og arbeide med komposisjonen. Selv om motivene kan synes umiddelbare og ikke arrangerte, kan man kanskje si at selve arbeidsprosessen tilfører dem en ro og kontemplasjon. Det tar tid å lage bildene og vi kan få mye igjen ved å ta oss god tid til å studere dem. Det grundige fotografiske håndtverket står sterkt i alle ledd i Alveng´s arbeide, fra opptaksprosessen til mørkeromsarbeidet og trykkprosessen.
Minner, lys og hukommelse
Summer Light er en selvbiografisk bok, vi blir presentert for bilder fra Alvengs egne sommerferier med sin familie og sine venner. Fotografiene representerer noe veldig personlig og nært, samtidig som de ikke oppleves som private. Det er derfor lett å lese noe allment i dem, for meg som betrakter handler de ikke om Alvengs familie og sommerferieminner, men om mine egne sommerminner. Lyset, varmen, samværet og ikke minst sommerstedet. Ikke nødvendigvis dette bestemte stedet, men noe mer allment om det å ha et personlig forhold til et sted. Det å vende tilbake, - til et sted som ikke forandrer seg. Et slikt sted kan fungere som en målestokk for egen forandring og utvikling, samtidig som det opprettholder en slags stabilitet. Denne tematikken kommer spesielt fram i serien Path to the Ocean hvor Alveng tar oss med på en vandring fra huset til sjøen, og ved hjelp av fotografiapparatet tar oss med tilbake dit, slik vi husker det og hjelper oss å se.
Hvordan erindrer vi lys og hvordan kan man fotografisk fremstille et minne? Dette er kanskje problemstillinger Alveng har arbeidet med til denne boka. Problemstillinger som vi hele tiden forholder oss til når vi fotograferer hendelser vi har lyst til å huske og bli minnet på senere. Eller er det noe helt annet vi gjør da?
I Summer Light blander Alveng hukommelse, minner og lys sammen til fotografisk poesi.
Sommerlys
Selvskudd
Dag Alveng
Kirsebær i øret
Dag Alveng
Karl Undressing
Dag Alveng