Bokinfo
- TittelHimmel og Helvete, amerikansk og tysk samtidsfotografi
- Forfatter Nina Sørlie
- Forlag Kistefoss-Museet, Labyrinth Press
- PubliseringsstedKistefoss
- Publiseringsår2003
- ISBN82-7393-131-5
- AnnetFormat: 26,5 x 24,5 cm, 119 sider, trykk: PDC Tangen AS Tekster av: Rosemarie Köhn, Øyvind Storm Bjerke, Åsmund Thorkildsen, Inger Eri, Øyvind Syversen, Inger Gogstad. Fotografier: Andreas Gursky, Thomas Struth, Axel Hütte, Candid Höfer, Thomas Ruff, Nan Goldin, Jack Pierson, Andres Serrano, Matthew Barney , Andy Warhol, Doug Aitken, John Coplans, Philip-Lorca diCorcia, Louise Lawler, James Welling, Richard Prince, Cindy Sherman, Mette Tronvoll
Kistefoss er et av få gjenværende intakte tresliperier i Europa og stiftelsen Kistefoss-museet ble dannet i 1996 gjennom gaver fra kunstsamler Christen Sveaas og Jevnaker kommune, med hensikt å bevare tresliperiet og drive formidling og forskning innen norsk og internasjonal kunst og industrihistorie. Denne utstillingen av samtidsfotografi er basert hovedsakelig på Christen Sveaas´ samling og gaver, med tillegg av utlånte arbeider fra noen andre institusjoner.
Tyske og amerikanske kunstnere
Katalogen presenterer oss for en rekke sentrale fotografiske verk fra 70-90-tallet, alle av sentrale tyske og amerikanske kunstnere som bruker fotografiet som medium.
De tyske samtidsfotografene presentert i denne katalogen er alle på ulike vis representanter for den tyske nye sakligheten, med August Sander og hans systematiske avfotografering av Tysklands befolkning og Bernd og Hilla Becher med sine presise observasjoner, nøyaktige teknikk og etterstrebelse av en objektiv tilnærming til sine motiver, i spissen. I kjølevannet av disse tendensene finner vi Andreas Gursky, Thomas Struth, Axel Hütte, Candida Höfer og Thomas Ruff som alle var elever av Bernd Becher på akademiet i Düsseldorf på forskjellige tidspunkt. Felles for disse fotografene er at de alle benytter seg av store formater, utøver presisjon, kontroll og nøyaktighet i sitt fotografiske håndtverk og etterstreber en visuell likhet til motivet. Utover dette arbeider de med ulike motivkretser. Gursky for eksempel er kjent for sine monumentale perspektiviske observasjoner av mennesket i sivilisasjonen, mens Struth lenge har arbeidet med observasjoner av mennesket gjennom portrettstudier, men i denne utgivelsen blir vi kjent med noen av hans landskapsbilder.
I amerikansk fotografi finner vi ingen slik uniform, samlende retning, men mange av de kunstnerne vi møter i denne utgivelsen gir oss en langt mer bevisst subjektiv tilnærming til sine motiver og sin virkelighet. Nan Goldins og Jack Piersons dagbokpregede livsverk viser oss en verden hvor identitet og seksualitet er under stadig utforskning med en subjektiv tilnærming til sine motiver, hvor grensen til det private, intime, såre og utleverende hele tiden utfordres. Mange av de amerikanske kunstnerne er preget av opprør mot konservative krefter i kulturen i USA og viser oss et alternativ til denne, et bohemisk liv hvor grenser for identitet og seksualitet utfordres. Andres Serranos bevisste provokasjoner av konservative-religiøse krefter gjennom sine iscenesettelser av religiøse motiver og temaer ved bruk av kroppsvæsker har blitt oppfattet som blasfemiske og skapt kontroversielle debatter i mange sammenhenger. Richard Prince og Cindy Shermann går i kontinuerlig dialog med populærkulturen og filmen gjennom sine iscenesettelser og appropriasjoner. Matthew Barney , Andy Warhol, Doug Aitken, John Coplans, Philip-Lorca diCorcia, Louise Lawler, James Welling er også presentert i katalogen.
Norsk fotografi representeres av Mette Tronvoll og hennes ouvre av portrettfotografier, av venner, familie og bekjente og fremmede, i studio eller ute i naturen, men alltid under Tronvolls regi og med blikkontakten og poseringen i fokus. I sin tekst plasserer Inger Eri Tronvoll i skjæringspunktet mellom det tyske og det amerikanske samtidsfotografiet.
Tekster
Katalogen introduseres av Biskop Rosemarie Köhn som tar utgangspunkt i omslagsbildet Heaven and Hell av Serrano, som også har gitt tittel til utstillingen og katalogen. Her blir vi presentert for en kardinal som vender seg bort fra en naken hvit kvinne, bundet og hengt opp etter armene med blod tilsynelatende strømmende nedover kroppen.
Øyvind Storm Bjerke gir oss en oversiktelig og kronologisk strukturert introduksjon til fotografiet som kunstform, hvor han i ulike avsnitt og underoverskrifter tar for seg kunstnernes liv og virke i lys av sin tid og kultur. Han tegner et bilde hvor han setter tysk og amerikansk fotografi opp mot hverandre som to slags motpoler.
Åsmund Thorkildsen skisserer i sin tekst om fotografiet som kunstform i Amerika, det nye demokratiske Amerika som et romslig hjem for det fotografiske medium, hvor de modernistiske fotografer var viktig bidragsytere til at fotografiet har blitt etablert som en selvstendig kunstform.
Katalogen inneholder også tekster av Inger Eri, Øyvind Syversen og Inger Gogstad.
Himmel og helvete, fotografi og Munch
Edvard Munch blir ofte trukket fram når kunst skal diskuteres fra et norsk perspektiv. Både Köhn og Storm Bjerke nevner Munch´s ofte gjentatte utsagn om fotografiet, hvor han uttaler at fotografiet kommer til kort overfor maleriet fordi det ikke kan benyttes i himmel og helvete, og introduserer dermed en ganske uaktuell diskusjon: er fotografi kunst?.
Hele katalogen og utstillingen kan betraktes som et slags svar på nettopp dette kjente Munch-sitatet. Selv om fotografiapparatet kan sies å være det best egnede medium til å representere den virkeligheten vi lever i, betyr det ikke at det ikke også kan brukes hinsides ...
Heaven and Hell, 1984
Andres Serrano
Drammen, Norway, 2001
Thomas Struth
Jimmy Paulette + Taboo in Bathroom, 1991
Nan Goldin
Napels, 1996
Philip-Lorca deCorcia
Symex Singapore, 1977
Andrteas Gursky
#259 Untitled
Cindy Shermann
Deichmannske Bibliothek, Oslo II, 2000
Candida Höfer