Vanligvis når det kommer et nytt kamera på markedet, særlig i klassen over 50 000 kroner, følger det med en del ny teknologi og vi forventer at det er laget for profesjonelle brukere. Derfor ble vi ganske overrasket over hva Sony lanserte i går.
FX3 er et dedikert videokamera med samme innmat som A7S III. På utsiden skiller det seg ut ved å være mindre – samme størrelse som A7C, omtrent. Det følger med et håndtak du kan sette på toppen, som også gir deg XLR-innganger, og det er en del skruehull i kamerahuset, så du kan feste utstyr uten å bruke cage.
Innvendig er den eneste forskjellen at den har fått en vifte, så du ikke får overoppheting, og kan filme så lenge du har strøm og lagringsplass.
Men hva er det i dag som skiller et videokamera fra et vanlig speilløst fotokamera med videofunksjon? Det har en del med ergonomi å gjøre – hvordan du holder kameraet, hvilke knapper som finnes og, ikke minst, hvilke tilkoplinger som finnes. Bortsett fra det nevnte håndtaket og skruehullene er det svært lite som skiller dette fra A7S III. Søkeren er borte, og det har kommet et tally-lys på fronten. XLR kan du få på A7S III også, og da blir prisen på de to kameraene akkurat lik.
Så hvis du driver med video, og trenger et kamera av denne typen, kan du for så vidt kjøpe dette kameraet i stedet for en A7S III. Men vi synes likevel det mangler en hel del ting.
Det er få dager siden Blackmagic lanserte sin oppgradering av Pocket Cinema Camera 6K som nå har fått tilleggsbetegnelsen «Pro». Der har de fått plass til en større skjerm, to mini-XLR-kontakter i huset og 6K videoopptak i RAW. Det har også kommet elektroniske ND-filtre.
Ingenting av dette har Sony fått til. Hvorfor har de ikke lagt inn støtte for RAW internt i kamera? Hvorfor ingen ND-filtre, hvorfor ingen mini-XLR eller SDI internt? Ikke engang støtte for å laste opp en LUT har de spandert på seg. Alle disse manglene gjør kameraet til et greit alternativ til A7S III for filmfolk, men ikke noe mer enn det. Nå skal det sies at A7S III er et sabla bra kamera, og derfor blir ikke FX3 noe dårligere til sitt bruk. Men de kunne gjort så mye mer, hvis de hadde villet. Hadde de puttet inn noe av det overnevnte, ville nok kameraet blitt litt større, men strakt du setter på håndtaket, blir likevel den forskjellen irrelevant.
Har de lansert kameraet for å vise hva de kan? Neppe. Har de gjort det for å gi tilby noe ekstra i forhold til konkurrentene i denne prisklassen? Antakelig ikke. Har de gjort det for å få deg til å kjøpe de dyrere modellene, FX6 og FX9 ved å vise hva du går glipp av? Kanskje. Ikke vet jeg.
Prisen er satt til 51 900 kroner. Levering starter i mars.
____________________________________
Her finner du FX3 i nettbutikken.
FX3 er et dedikert videokamera med samme innmat som A7S III. På utsiden skiller det seg ut ved å være mindre – samme størrelse som A7C, omtrent. Det følger med et håndtak du kan sette på toppen, som også gir deg XLR-innganger, og det er en del skruehull i kamerahuset, så du kan feste utstyr uten å bruke cage.
Innvendig er den eneste forskjellen at den har fått en vifte, så du ikke får overoppheting, og kan filme så lenge du har strøm og lagringsplass.
Men hva er det i dag som skiller et videokamera fra et vanlig speilløst fotokamera med videofunksjon? Det har en del med ergonomi å gjøre – hvordan du holder kameraet, hvilke knapper som finnes og, ikke minst, hvilke tilkoplinger som finnes. Bortsett fra det nevnte håndtaket og skruehullene er det svært lite som skiller dette fra A7S III. Søkeren er borte, og det har kommet et tally-lys på fronten. XLR kan du få på A7S III også, og da blir prisen på de to kameraene akkurat lik.
Så hvis du driver med video, og trenger et kamera av denne typen, kan du for så vidt kjøpe dette kameraet i stedet for en A7S III. Men vi synes likevel det mangler en hel del ting.
Det er få dager siden Blackmagic lanserte sin oppgradering av Pocket Cinema Camera 6K som nå har fått tilleggsbetegnelsen «Pro». Der har de fått plass til en større skjerm, to mini-XLR-kontakter i huset og 6K videoopptak i RAW. Det har også kommet elektroniske ND-filtre.
Ingenting av dette har Sony fått til. Hvorfor har de ikke lagt inn støtte for RAW internt i kamera? Hvorfor ingen ND-filtre, hvorfor ingen mini-XLR eller SDI internt? Ikke engang støtte for å laste opp en LUT har de spandert på seg. Alle disse manglene gjør kameraet til et greit alternativ til A7S III for filmfolk, men ikke noe mer enn det. Nå skal det sies at A7S III er et sabla bra kamera, og derfor blir ikke FX3 noe dårligere til sitt bruk. Men de kunne gjort så mye mer, hvis de hadde villet. Hadde de puttet inn noe av det overnevnte, ville nok kameraet blitt litt større, men strakt du setter på håndtaket, blir likevel den forskjellen irrelevant.
Har de lansert kameraet for å vise hva de kan? Neppe. Har de gjort det for å gi tilby noe ekstra i forhold til konkurrentene i denne prisklassen? Antakelig ikke. Har de gjort det for å få deg til å kjøpe de dyrere modellene, FX6 og FX9 ved å vise hva du går glipp av? Kanskje. Ikke vet jeg.
Prisen er satt til 51 900 kroner. Levering starter i mars.
____________________________________
Her finner du FX3 i nettbutikken.