Vi har ventet lenge på et kamera fra Canon som ikke bare er en meget solid arbeidshest, men også et kamera så fullspekket med det nyeste av teknologi at selv vi blaserte teknojournalister blir imponerte. Det har vi nå fått. Canon 1D X Mark III har så godt som alt vi kan ønske oss i et kamera.
Flaggskipkameraer er alltid litt vanskelige for produsenten. For det første skal de putte det beste de har i det, men samtidig tør de ikke bruke noe de ikke er sikre på at fungerer 100%. I 1D X III er det mye nytt og spennende, men det har vært ute blant fotografer for test en stund, så vi må anta at dette fungerer.
Mye er kjent og kjært
Kameraet er fortsatt en 1D X, slik vi kjenner den, men knapper på kjente steder og betjening slik den har vært. Det gjør det lett å skifte fra tidligere modeller. Alle Canon-objektivene og annet tilbehør du har passer naturligvis også.
Men det meste er nytt
Det er med andre ord først og fremst på innsiden at man merker hva som er nytt. Selv om kameraet fortsatt har 20 megapiksler, er det en helt ny bildebrikke med større dynamikkomfang og mindre støy enn forgjengeren eller «med lite lyd og høy ytelse» som det står i pressemeldingen vi fikk fra Canon.
Men en minst like viktig egenskap ved den nye bildebrikken er økt utlesningshastighet som gjør at du kan ta inntil 20 bilder pr sekund (i live view) i full oppløsning og med full autofokus mellom hvert bilde.
For å klare det må også autofokusen være ganske kjapp, og akkurat på det feltet ser det ut som Canon har gått grundig til verks. For hver ny versjon av toppmodellen kommer det en ganske kraftig oppgradering av autofokusen. Denne gangen, rent bortsett fra dramatisk økt prosessorkraft, har kameraet fått en autofokussensor med 28 ganger så høy oppløsning og tre ganger så mange fokuspunkter som på forgjengeren. Det gir en helt annen evne til å gjenkjenne motiver og dette brukes aktivt ved at den særlig gjenkjenner mennesker i sports-situasjoner, og dermed vet hvor og på hva den skal fokusere. Det gjør det mye lettere å følge et motiv selv om det forsvinner bak en hindring eller beveger seg uforutsigbart.
En utfordring med autofokus på speilreflekskameraer har alltid vært faren for at et objektiv front- eller bakfokuserer. Det skal Canon nå ha fikset ved å ha tilby automatisk mikrojustering av fokusen. Siden kameraet kan gjenkjenne motivet, kan den også sjekke om fokus sitter riktig og dermed justere det for gjelden objektiv. Dette fungerer mest sannsynlig bare for originalobjektiver.
Når du bruker live view benytter kameraet Canons Dual Pixel CMOS AF som er ansett som det beste autofokussystemet på bildebrikka, så du får fantastisk bra autofokus uavhengig av hvilken variant du bruker. Autofokussystemet skal også være enklere å stille inn nå. Det har vært en del frustrasjoner med varianten på 1D X II, fordi det var så lett å «stille seg bort». Nå finnes det en autofunksjon som automatisk detekterer hva som er best, så du skal slippe å tenke på det. Du vil fortsatt kunne gjøre det manuelt om du ønsker.
Til foto er det liten tvil om at dette er det kraftigste kameraet vi har sett til nå. Tilsynelatende har det alt du trenger (hvis du ikke må ha mer enn 20 megapiksler), og med en hastighet, respons og umiddelbarhet som fram til nå bare har vært en drøm.
Bruker du kameraet til nyhetsfotografering, og må sende bildene til redaksjonen raskest mulig, kan du få en Wi-Fi-adapter, som på tidligere modeller, som har lang rekkevidde, høy hastighet og støtte for blant annet FTP. Det er nå innebygd Wi-Fi i kameraet også, men den er mer på nivå med det vi kjenner fra rimeligere modeller.
Video
Men hva så med video? Heller ikke her har Canon spart på noe, for en gangs skyld. De har gått all inn med alt de har, og tilbyr nå blant annet DCI 4K 12-bits RAW rett til minnekortet, eller 10-bits 4:2:2 i Log, hvis du foretrekker det.
Det er støtte for DCI 4K 60P og både All-I og IPB i H265-komprimering, og klarer du deg med full HD kan du få inntil 120 FPS. Hvis 4K ikke er nok for deg, er det også støtte for opp til 5,5K/60P RAW i 2600 Mbps!
Det er enormt mange innstillingsmuligheter og dette er et område vi vet Canon behersker, så her bør ting være på stell. Med den kvaliteten man kan få ut av dette kameraet, bør det bare være ergonomi som gjør at man går for mer dedikerte videokameraer. For en journalist som både må fotografere og filme, blir det et uvurderlig verktøy.
I alt ramser Canon opp ca 100 områder der 1D X Mark III er forbedret fra forgjengeren. Det er med andre ord en ganske stor oppgradering om omtrent alle områder. Alle nyhetene blir for mye å gå inn på i denne artikkelen.
Vi hadde en prat med Trond Sliper hos Canon Norge om hvorfor dette ble lansert som et speilreflekskamera og ikke en speilløs modell. Konklusjonen vi kom til var at det antakelig var fordi brukerne vil ha noe kjent når de skal ut på såpass krevende jobber som for eksempel OL i Tokyo som dette kameraet er tiltenkt, og selv om forskjellene minker, er en optisk søker fortsatt mer umiddelbar enn en elektronisk.
EOS-1D X Mark III har en anbefalt pris på 82 999,- NOK og vil ha salgsstart i slutten av februar 2020.
Flaggskipkameraer er alltid litt vanskelige for produsenten. For det første skal de putte det beste de har i det, men samtidig tør de ikke bruke noe de ikke er sikre på at fungerer 100%. I 1D X III er det mye nytt og spennende, men det har vært ute blant fotografer for test en stund, så vi må anta at dette fungerer.
Mye er kjent og kjært
Kameraet er fortsatt en 1D X, slik vi kjenner den, men knapper på kjente steder og betjening slik den har vært. Det gjør det lett å skifte fra tidligere modeller. Alle Canon-objektivene og annet tilbehør du har passer naturligvis også.
Men det meste er nytt
Det er med andre ord først og fremst på innsiden at man merker hva som er nytt. Selv om kameraet fortsatt har 20 megapiksler, er det en helt ny bildebrikke med større dynamikkomfang og mindre støy enn forgjengeren eller «med lite lyd og høy ytelse» som det står i pressemeldingen vi fikk fra Canon.
Men en minst like viktig egenskap ved den nye bildebrikken er økt utlesningshastighet som gjør at du kan ta inntil 20 bilder pr sekund (i live view) i full oppløsning og med full autofokus mellom hvert bilde.
For å klare det må også autofokusen være ganske kjapp, og akkurat på det feltet ser det ut som Canon har gått grundig til verks. For hver ny versjon av toppmodellen kommer det en ganske kraftig oppgradering av autofokusen. Denne gangen, rent bortsett fra dramatisk økt prosessorkraft, har kameraet fått en autofokussensor med 28 ganger så høy oppløsning og tre ganger så mange fokuspunkter som på forgjengeren. Det gir en helt annen evne til å gjenkjenne motiver og dette brukes aktivt ved at den særlig gjenkjenner mennesker i sports-situasjoner, og dermed vet hvor og på hva den skal fokusere. Det gjør det mye lettere å følge et motiv selv om det forsvinner bak en hindring eller beveger seg uforutsigbart.
En utfordring med autofokus på speilreflekskameraer har alltid vært faren for at et objektiv front- eller bakfokuserer. Det skal Canon nå ha fikset ved å ha tilby automatisk mikrojustering av fokusen. Siden kameraet kan gjenkjenne motivet, kan den også sjekke om fokus sitter riktig og dermed justere det for gjelden objektiv. Dette fungerer mest sannsynlig bare for originalobjektiver.
Når du bruker live view benytter kameraet Canons Dual Pixel CMOS AF som er ansett som det beste autofokussystemet på bildebrikka, så du får fantastisk bra autofokus uavhengig av hvilken variant du bruker. Autofokussystemet skal også være enklere å stille inn nå. Det har vært en del frustrasjoner med varianten på 1D X II, fordi det var så lett å «stille seg bort». Nå finnes det en autofunksjon som automatisk detekterer hva som er best, så du skal slippe å tenke på det. Du vil fortsatt kunne gjøre det manuelt om du ønsker.
Til foto er det liten tvil om at dette er det kraftigste kameraet vi har sett til nå. Tilsynelatende har det alt du trenger (hvis du ikke må ha mer enn 20 megapiksler), og med en hastighet, respons og umiddelbarhet som fram til nå bare har vært en drøm.
Bruker du kameraet til nyhetsfotografering, og må sende bildene til redaksjonen raskest mulig, kan du få en Wi-Fi-adapter, som på tidligere modeller, som har lang rekkevidde, høy hastighet og støtte for blant annet FTP. Det er nå innebygd Wi-Fi i kameraet også, men den er mer på nivå med det vi kjenner fra rimeligere modeller.
Video
Men hva så med video? Heller ikke her har Canon spart på noe, for en gangs skyld. De har gått all inn med alt de har, og tilbyr nå blant annet DCI 4K 12-bits RAW rett til minnekortet, eller 10-bits 4:2:2 i Log, hvis du foretrekker det.
Det er støtte for DCI 4K 60P og både All-I og IPB i H265-komprimering, og klarer du deg med full HD kan du få inntil 120 FPS. Hvis 4K ikke er nok for deg, er det også støtte for opp til 5,5K/60P RAW i 2600 Mbps!
Det er enormt mange innstillingsmuligheter og dette er et område vi vet Canon behersker, så her bør ting være på stell. Med den kvaliteten man kan få ut av dette kameraet, bør det bare være ergonomi som gjør at man går for mer dedikerte videokameraer. For en journalist som både må fotografere og filme, blir det et uvurderlig verktøy.
I alt ramser Canon opp ca 100 områder der 1D X Mark III er forbedret fra forgjengeren. Det er med andre ord en ganske stor oppgradering om omtrent alle områder. Alle nyhetene blir for mye å gå inn på i denne artikkelen.
Vi hadde en prat med Trond Sliper hos Canon Norge om hvorfor dette ble lansert som et speilreflekskamera og ikke en speilløs modell. Konklusjonen vi kom til var at det antakelig var fordi brukerne vil ha noe kjent når de skal ut på såpass krevende jobber som for eksempel OL i Tokyo som dette kameraet er tiltenkt, og selv om forskjellene minker, er en optisk søker fortsatt mer umiddelbar enn en elektronisk.
EOS-1D X Mark III har en anbefalt pris på 82 999,- NOK og vil ha salgsstart i slutten av februar 2020.
Foto: Erik Faarlund
Trond Sliper fra Canon Norge forteller ivrig om det nye kameraet.