Det er hett og stint på visafestivalens hovedkvartér i Perpignan når jeg møter Gettys nordiske salgsdirektør til en prat. Bjørn Johansen er på plass i Perpignan sammen med sine kolleger for å markere byråets nåværende posisjon, og for å legge grunnen for den fremtidige.
For mange norske fotografer og redaktører er Bjørn et kjent navn og ansikt innen billedbyråbransjen. Det begynte med en jobb som selger for norske NTB sin arkivavdeling i 1987. Siden den gang har Bjørn fulgt det norske mediemarkedets utvikling og omstilling fra innsiden gjennom både opp-og nedturer. Det har gitt både ballast og kunnskap og fingerspissfølelse for markedet. For seks måneder siden meldte han overgang til konkurrenten Getty Images, etter å ha jobbet for All Over Press og Aller Media-konsernet i elleve år.
- Jeg ble spurt om å ta jobben i Getty, og jeg var vel egentlig ikke i tvil om hva svaret måtte bli, sier Bjørn, og legger til at det å få muligheten til å jobbe i et selskap som har billedbyråvirksomheten som kjernevirksomhet, var en viktig og avgjørende faktor da han takket ja til tilbudet fra byråkjempen. Det betyr også mye for meg personlig å vite at Gettys grunnlegger og øverste sjef, Jonathan Klein, brenner for fotografi. Han er virkelig en pasjonert elsker av fotografiet. Han er genuint opptatt av det vi driver med. Det betyr at han gir det fullt fokus. Det inspirerer og motiverer meg i min jobb, forteller den erfarne mediemannen.
I Getty har Bjørn fått ansvaret for å bygge den nordiske divisjonen til byrået sammen med sin danske sjef Tom Tramborg. De er allerede godt i gang. I løpet av få måneder er Getty i skrivende stund allerede solid posisjonert.
- Vi er allerede oppe og går med kontorer og stedlige representanter i tre av de fire nordiske landene, og før nyttår er vi i alle fire, forteller Bjørn Johansen. - Målet vårt er å tilby helhetlige, konseptuelle løsninger for alt som omfatter bruk av visuelle, bildebaserte virkemidler til kundene våre.
I takt med tidens teknologi handler disse løsningene ikke lenger om kun arkivsalg av stillsbilder til redaksjoner. Tungvekteren har mobilisert den innovative muskelen, og satser nå tungt på en tjenesteportfolie som kan møte et bredt spekter av behov ute hos kundene.
- Tidligere satset vi først og fremst på å bygge opp et billedarkiv med stillbilder for deretter å kunne tilby dette ut til redaksjoner. I dag tilbyr vi skreddersydde produkter og tjenester innen såkalt media management solutions, altså løsninger for bildearkivering- og distribusjon, samt video og kreative bildeproduksjoner med musikk. Samtidig har vi den opprinnelige styrken vår, - et solid billedarkivmateriale med internasjonalt omdømme som vi hele tiden også utvider, utvikler og styrker, forklarer Bjørn Johansen. Han gir et eksempel på hvordan denne skreddersømmen fungerer:
-La oss si at et stort selskap som Statoil via deres reklamebyrå ønsker hjelp til å finne riktige bilder og musikk som kan understøtte deres identitet og budskap, i en eller annen sammenheng. Vi kan levere både spesialproduserte bildemontasjer og videosnutter med musikk som matcher deres kravspesifikasjon, og vi kan hjelpe dem med å distribuere dette innholdet via en global plattform som gjør at selskapet enkelt kan håndtere et slikt arkiv.
- Visjonen vår er å gjøre hverdagen for alle redaksjonelle miljøer enklere, ved at vi hjelper dem med både utvalg, arkivering og distribusjon av billedstoff, legger Bjørn til, og sier at han er både stolt og glad for å være med på å utvikle Getty i en tid da konkurransen er stor og kvalitet er en forutsetning for å lykkes.
På bildefestivalen i Perpignan er Getty samtidig på jakt etter nye fotografer, og tilbyr gratis portfoliegjennomgang som en del av sin festivalvirksomhet. Bjørn forteller at de kontinuerlig har tre ansatte som sitter og vurderer portfolier hele dagen. - Hver fotograf får i snitt et kvartér på å vise frem arbeidene sine og få tilbakemelding. Vi sitter alltid tre stykker, hver eneste dag, hele dagen og det er fullbooket!
Pågangen fra håpefulle kandidaterer er altså svært stor. Trykket er høyt. Det samme er lista for å bli antatt av byrået. Har man først passert nåløyet, blitt veid og funnet god nok som fotograf, er Getty en solid samarbeidspartner som kan bane vei ut til et internasjonalt publikum og oppdragsgivere.
Vi er først og fremst opptatt av salgbarhet. Er dette bilder vi tror kan ha muligheter i et kommersielt marked? Hvilket redaksjonelt miljø kan denne portfoilen passe til? Bjørn Johansen understreker at en bildesamling må være av både av høy teknisk kvalitet og by på en interessant historie. Vi ser etter en form for eksklusivitet, nyskaping og særpreg. Det er tøft for nye fotografer å få innpass, men ikke umulig, avslutter Gettys nordiske salgsdirektør Bjørn Johansen.
Relevante linker:
Getty Images
Getty Images produktportefølje
For mange norske fotografer og redaktører er Bjørn et kjent navn og ansikt innen billedbyråbransjen. Det begynte med en jobb som selger for norske NTB sin arkivavdeling i 1987. Siden den gang har Bjørn fulgt det norske mediemarkedets utvikling og omstilling fra innsiden gjennom både opp-og nedturer. Det har gitt både ballast og kunnskap og fingerspissfølelse for markedet. For seks måneder siden meldte han overgang til konkurrenten Getty Images, etter å ha jobbet for All Over Press og Aller Media-konsernet i elleve år.
- Jeg ble spurt om å ta jobben i Getty, og jeg var vel egentlig ikke i tvil om hva svaret måtte bli, sier Bjørn, og legger til at det å få muligheten til å jobbe i et selskap som har billedbyråvirksomheten som kjernevirksomhet, var en viktig og avgjørende faktor da han takket ja til tilbudet fra byråkjempen. Det betyr også mye for meg personlig å vite at Gettys grunnlegger og øverste sjef, Jonathan Klein, brenner for fotografi. Han er virkelig en pasjonert elsker av fotografiet. Han er genuint opptatt av det vi driver med. Det betyr at han gir det fullt fokus. Det inspirerer og motiverer meg i min jobb, forteller den erfarne mediemannen.
I Getty har Bjørn fått ansvaret for å bygge den nordiske divisjonen til byrået sammen med sin danske sjef Tom Tramborg. De er allerede godt i gang. I løpet av få måneder er Getty i skrivende stund allerede solid posisjonert.
- Vi er allerede oppe og går med kontorer og stedlige representanter i tre av de fire nordiske landene, og før nyttår er vi i alle fire, forteller Bjørn Johansen. - Målet vårt er å tilby helhetlige, konseptuelle løsninger for alt som omfatter bruk av visuelle, bildebaserte virkemidler til kundene våre.
I takt med tidens teknologi handler disse løsningene ikke lenger om kun arkivsalg av stillsbilder til redaksjoner. Tungvekteren har mobilisert den innovative muskelen, og satser nå tungt på en tjenesteportfolie som kan møte et bredt spekter av behov ute hos kundene.
- Tidligere satset vi først og fremst på å bygge opp et billedarkiv med stillbilder for deretter å kunne tilby dette ut til redaksjoner. I dag tilbyr vi skreddersydde produkter og tjenester innen såkalt media management solutions, altså løsninger for bildearkivering- og distribusjon, samt video og kreative bildeproduksjoner med musikk. Samtidig har vi den opprinnelige styrken vår, - et solid billedarkivmateriale med internasjonalt omdømme som vi hele tiden også utvider, utvikler og styrker, forklarer Bjørn Johansen. Han gir et eksempel på hvordan denne skreddersømmen fungerer:
-La oss si at et stort selskap som Statoil via deres reklamebyrå ønsker hjelp til å finne riktige bilder og musikk som kan understøtte deres identitet og budskap, i en eller annen sammenheng. Vi kan levere både spesialproduserte bildemontasjer og videosnutter med musikk som matcher deres kravspesifikasjon, og vi kan hjelpe dem med å distribuere dette innholdet via en global plattform som gjør at selskapet enkelt kan håndtere et slikt arkiv.
- Visjonen vår er å gjøre hverdagen for alle redaksjonelle miljøer enklere, ved at vi hjelper dem med både utvalg, arkivering og distribusjon av billedstoff, legger Bjørn til, og sier at han er både stolt og glad for å være med på å utvikle Getty i en tid da konkurransen er stor og kvalitet er en forutsetning for å lykkes.
På bildefestivalen i Perpignan er Getty samtidig på jakt etter nye fotografer, og tilbyr gratis portfoliegjennomgang som en del av sin festivalvirksomhet. Bjørn forteller at de kontinuerlig har tre ansatte som sitter og vurderer portfolier hele dagen. - Hver fotograf får i snitt et kvartér på å vise frem arbeidene sine og få tilbakemelding. Vi sitter alltid tre stykker, hver eneste dag, hele dagen og det er fullbooket!
Pågangen fra håpefulle kandidaterer er altså svært stor. Trykket er høyt. Det samme er lista for å bli antatt av byrået. Har man først passert nåløyet, blitt veid og funnet god nok som fotograf, er Getty en solid samarbeidspartner som kan bane vei ut til et internasjonalt publikum og oppdragsgivere.
Vi er først og fremst opptatt av salgbarhet. Er dette bilder vi tror kan ha muligheter i et kommersielt marked? Hvilket redaksjonelt miljø kan denne portfoilen passe til? Bjørn Johansen understreker at en bildesamling må være av både av høy teknisk kvalitet og by på en interessant historie. Vi ser etter en form for eksklusivitet, nyskaping og særpreg. Det er tøft for nye fotografer å få innpass, men ikke umulig, avslutter Gettys nordiske salgsdirektør Bjørn Johansen.
Relevante linker:
Getty Images
Getty Images produktportefølje
Bjørn Johansen er salgsdirektør i Getty Images norden.
Maria Lundberg
Getty Images satser på helhetlige løsninger for kundene.
Skjermdump fra byråets egne nettsider.